Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Riskiä sairastua syöpään voi vähentää jopa puoleen pienillä terveysteoilla

Syöpäjärjestöt

Riskiä sairastua syöpään voi vähentää jopa puoleen pienillä terveysteoilla

Julkaistu: 25.05.2016 klo 08:51
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Euroopan syöpäviikkoa vietetään 25.5.–31.5. Syöpäjärjestöt kehottaa suomalaisia tarkastelemaan omaa terveyskäyttäytymistään. Jokainen voi omalla käytöksellään vähentää riskiä sairastua syöpään.

Joka kolmas suomalaisista sairastuu jossain elämänsä vaiheessa syöpään. Eurooppalaiset suositukset terveellisestä elämästä ilman syöpää (Code Against Cancer) auttavat tekemään valintoja oman terveyden puolesta. Helpoin tapa vähentää riskiään sairastua syöpään on pysytellä savuttomana ja välttää liiallista oleskelua auringossa.

Syöpäsuositukset koskevat tupakkatuotteiden lisäksi ravintotottumuksia, liikuntaa, painonhallintaa, alkoholia ja liiallista auringossa oleskelua. Suositukset kannustavat myös osallistumaan kansallisiin syöpäseulontoihin, joita ovat Papa- eli kohdunkaulan syövän seulonta sekä mammografia eli rintasyöpäseulonta. Lue lisää syöpäriskeistä

Syöpäviikon aikana tiistaina 31.5. on myös Maailman Tupakaton Päivää sekä Savuton Suomi -päivä. Syöpäjärjestöt ja Ehyt ry järjestävät tuolloin Torniossa Nuuskatrokaus Pohjois-Suomessa – vaarantuuko lappilaisten terveys? –seminaarin. Ohjelma liitteenä.

Syöpäjärjestöjen alueellisten yhdistyksien syöpäviikon tapahtumat löytyvät täältä

Syöpäjärjestöjen pääsihteeri Sakari Karjalainen on ECL:n, Association of European Cancer Leagues, puheenjohtaja.

Eurooppalaiset syöpäsuositukset (European Code Against Cancer) julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1987 Euroopan komission aloitteesta. Suositusten uudistamista koordinoi Maailman terveysjärjestö WHO:n Kansainvälinen syöväntutkimuskeskus (IARC). Suomesta neljänsien syöpäsuositusten valmisteluun osallistui professori Pekka Puska. Hanketta on rahoittanut EU:n terveysohjelma (EU Health Programme).

Satu Lipponen, viestintäjohtaja, satu.lipponen(@)cancer.fi, puh. 050 563 4558

Anu Kytölä, tiedottaja, anu.kytola(@)cancer.fi, puh. 050 382 8968

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi