Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Rintojesi terveydeksi –päivää vietetään lauantaina Helsingissä

Syöpäjärjestöt

Rintojesi terveydeksi –päivää vietetään lauantaina Helsingissä

Julkaistu: 13.10.2016 klo 10:00
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Rintojesi terveydeksi –päivää vietetään lauantaina 15.10.2016 Helsingin Narinkkatorilla.

Rintojesi terveydeksi on eurooppalainen kampanja, jota Suomessa vetää Syöpäjärjestöjen jäsenjärjestö Rintasyöpäyhdistys - Europa Donna Finland. Päivän tavoitteena on kannustaa naisia tekemään hyviä elämäntapavalintoja, jotka tukevat rintojen terveyttä sekä lisätä tietoisuutta rintasyövän varhaisen havaitsemisen tärkeydestä.

Aktiivinen liikunta, normaalipaino ja terveellinen ruokavalio edesauttavat rintojen terveyttä. Rintojen omatarkkailu on oiva tapa seurata rintojen terveyttä ja toimii hyvin myös seulontakuvausten välivuosina ja nuorilla naisilla.

Jos rinnoissa havaitsee jotain poikkeavaa, tulee kuitenkin välittömästi ottaa yhteyttä terveydenhuollon ammattihenkilöön.

Rintasyöpäyhdistys ja Tunne rintasi ry järjestävät Helsingin Narinkkatorilla avoimen yleisötapahtuman lauantaina 15.10.2016 klo 10-15. Molempien yhdistysten asiantuntijat kertovat rintojen terveydestä ja omatarkkailusta. Lisäksi torilla saa vinkkejä ravitsemukseen ja liikkumiseen.

Narinkkatorilla on paikalla myös Roosa nauha –lipaskerääjiä.

Rintojesi terveydeksi –päivänä julkaistaan uusi Omakuu-kuukautiskalenteri. Se on ensimmäinen suomalainen mobiilisovellus, joka muistuttaa rintojen omatarkkailusta. Se laskee käyttäjälleen kuukautiskierron perusteella parhaan päivän rintojen tutkimiseen.

Sovellusta on mahdollista käyttää myös siinä tapauksessa, ettei kuukautisia ole tai ei halua niitä merkitä. Sovelluksen voi ladata ilmaiseksi Apple Storesta ja Play Kaupasta.

puheenjohtaja Anu Niemi, Rintasyöpäyhdistys – Europa Donna Finland, puh. 040 5195 210

järjestösihteeri Sonja Raunio, Tunne rintasi ry, puh. 045 8789 280

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 alueellista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi