Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Rapsakat varhaiskaalit valmistuivat

Rapsakat varhaiskaalit valmistuivat

Julkaistu: 29.06.2010 klo 10:15
Julkaisija: www.kasvikset.fi

Varhaiskaalin sadot parhaimmillaan. Varhaiskaalikausi käynnistyi tänä vuonna kesäkuun ensimmäisen viikonlopun tienoossa ja jatkuu vielä lähelle heinäkuun puolta väliä. Varastoimatonta, raikasta kesäkaalia saadaan toki aina syksyyn saakka. Varhaiskaali on loistava salaattiaines, mutta erinomaista myös keitossa, padassa ja vokkipannulla kuumennettuna. Varhaiskaali tuo oman, mukavan lisänsä kesäruoan makupalettiin.

Varhaiskaalin sadot parhaimmillaan

Varhaiskaalikausi käynnistyi tänä vuonna kesäkuun ensimmäisen viikonlopun tienoossa ja jatkuu vielä lähelle heinäkuun puolta väliä. Varastoimatonta, raikasta kesäkaalia saadaan toki aina syksyyn saakka. Varhaiskaali on loistava salaattiaines, mutta erinomaista myös keitossa, padassa  ja vokkipannulla kuumennettuna. Varhaiskaali tuo oman, mukavan lisänsä kesäruoan makupalettiin.

Varhaiskaalit kylvettiin kasvihuoneisiin maaliskuun alussa, ja taimet päästiin istuttamaan huhtikuun alkupuoliskolla avomaalle harsojen alle. Ennen kotimaisen kaalin valmistumista varhaiskaalia tuotiin Unkarista.

Varhaiskaalin kasvu kestää kahdeksasta yhdeksään viikkoa, jonka jälkeen se on ajallaan korjattava. Aikaisimmat oman maan sadot saatiin Etelä-Savosta lähinnä Sulkavalta, Juvalta ja Joroisilta, minkä jälkeen kautta jatkoivat Lounais-Suomen Laitilan ja Euran seudut. Varhaiskaaliksi viljelijät valitsevat nopeakasvuisia kaalilajikkeita.

Tänä vuonna viljelijät kuvaavat kaalin laatua ja makua erinomaiseksi. Kaalintaimet saivat säiden puolesta hyvän alun juurtumiselle ja kasvulle eikä sen jälkeenkään ole ilmennyt erityisiä ongelmia. Paikoitellen kärsittiin liiasta märkyydestä. Varhaiskaalin laadun kannalta on hyvä asia, että kaalit toimitetaan nykyään kauppoihin yhä useammin laatikoihin pakattuina eikä muovisäkeissä.

Kuluttajan kannattaa vaatia kaupassa laadukkaita varhaisvihanneksia. Ruoassa maku ratkaisee, ja hyvänmakuista ruokaa syntyy hyvistä, tuoreista raaka-aineista. Kaikki kaalit ovat herkkiä etyleenille, jota tuottavat esimerkiksi omenat, tomaatit, aprikoosit, luumut, persikat ja banaanit. Kaalit tulee pitää kellastumisen ja pilaantumisen estämiseksi erillään näistä.

Tiedote kokonaisuudessaan avautuu alla näkyvästä linkistä:

Lisätiedot:

Pirjo Toikkanen