Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Pysäytä osteoporoosi

Kutsu.
Julkaistu: 23.09.2015 klo 16:44
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

50 vuotta täyttäneistä naisista joka kolmannella ja miehistä joka viidennellä murtuu ranne, nikama tai lonkka osteoporoosin eli luuston haurastumisen vuoksi. Ensimmäisen murtuman jälkeen seuraavan murtuman todennäköisyys on kaksin- jopa viisinkertainen.

• Osteoporoosiperäiset luunmurtumat aiheuttavat lähes 400 miljoonan euron vuosittaiset kustannukset. Silti osteoporoosin hoidon piirissä on aiempaa vähemmän potilaita. Minne valtaosa korkean riskin potilaista on kadonnut?
  • Miten voi ehkäistä lääkkeettömästi luunmurtumia?
  • Duodecimin Osteoporoosin käypä hoito –suositus antaa selkeän suosituksen D-vitamiiniannostuksesta osteoporoosia sairastaville. Silti D-vitamiiniin liittyy paljon ristiriitaisia kantoja julkisuudessa. Voiko D-vitamiinin yliannostus olla haitallista väestötasolla?
  • Luusto tarvitsee mm. kalsiumia ja D-vitamiinia. Me syömme kuitenkin ruokaa – emme ravintoaineita. Miten kertoa luustoterveellisestä ravitsemuksesta kansalaisille?

MEDIASEMINAARI LOUNAAN MERKEISSÄ:

Luustoliitto järjestää Mediaseminaarin to 1.10. klo 11.00–13.00 Ravintola VLTAVA, kabinetti Havel (4. krs), Helsinki (rautatieaseman vieressä).

Luennoitsijoina ovat:

• ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri, professori Hannu Aro
  • tutkijatohtori, dosentti, ETT (ravitsemustiede) Heli Viljakainen
  • kuntoutujapuheenvuoron pitää monien murtumien nainen Anneli Kerminen

Tarjoamme lounaan. Tarjoilua varten ilmoittautumiset ma 28.9. klo 12 mennessä toimistosihteeri Lauri Väänänen (sähköposti: toimisto@luustoliitto.fi). Ilmoita samalla mahdollinen erityisruokavaliosi

Suomen Luustoliitto ry on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, joka yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa edistää kansalaisten luustoterveyttä ja yleistä hyvinvointia. Luustoliiton tarkoituksena on lisätä tietoutta luustosta sekä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa vähentää osteoporoosin, kaatumisten ja luunmurtumien ilmaantuvuutta. Luustoliitto pyrkii turvaamaan luustokuntoutujille varhaisen tutkimuksen, hyvän hoidon ja toimivan kuntoutuksen.