Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Pyllähdyksiä ja liukasteluja – pääkallokelit ovat taas täällä

Invalidiliitto ry

Pyllähdyksiä ja liukasteluja – pääkallokelit ovat taas täällä

Julkaistu: 17.12.2015 klo 09:30
Julkaisija: Invalidiliitto ry

Talvella liukastumisen riski koskettaa meitä jokaista. Joulukuusta maaliskuuhun Suomessa tilastoidaan sattuvan 15 000–22 000 liukastumistapaturmaa kuukaudessa. Invalidiliitto muistuttaa Pääkallokelit-kampanjallaan liukkaiden kelien vaaroista ja talvikunnossapidon tärkeydestä.

Liukkailla kaatuu kaikenikäisiä. Nuoret ja työikäiset ovat liikkeellä eniten, joten heille myös sattuu määrällisesti paljon liukastumisia. Kaikista kaatujista jopa puolet on alle 30-vuotiaita. Työmatkoilla liukastumistapaturmia sattuu erityisesti naisille, sillä he suosivat kulkumuodoista kävelyä miehiä useammin ja ovat siksi alttiimpia liukastumistapaturmille.

Liukastuminen aiheuttaa sekä lieviä että vaikeita ja niin tilapäisiä kuin pysyviäkin vammoja. Useimmiten seurauksena on nyrjähdys tai venähdys, mutta liukastumistapaturmien vuoksi jää pysyvästi työkyvyttömäksi useita suomalaisia vuosittain. Kaatuminen on myös yleisin aivovamman syy kaikissa ikäryhmissä Suomessa.

Liukastumisen hintalappu

Liukastumisten kustannukset vaihtelevat tapaturmasta riippuen. Yhden kaatumistapaturman keskimääräiseksi kustannukseksi on arvioitu 6 000 euroa. Yhteiskunnalle liukastumistapaturmien seuraukset ovat mittavat. Työpanoksen ja hyvinvoinnin menetykset sekä sairaanhoidon kulut mukaan laskettuina aiheuttaa talviaikaiset liukastumiset ja kaatumiset vuosittain arviolta puolen miljardin euron menetykset.

Talvikunnossapito on avainasemassa liukastumistapaturmien ehkäisyssä. Kävelyreittien ja pihojen kunnossapito, liukkaudentorjunta sekä valaistus maksavat nopeasti itsensä takaisin terveysmenojen säästöinä.

Liukastumistapaturman taustalla ovat usein keliolosuhteet, kunnossapidon puutteet, kiire, vääränlaiset jalkineet tai liikkumis- tai toimintarajoitteet. Turvallinen talviliikkuminen on myös taitolaji, jossa vaaditaan ketteryyttä ja hyvää tasapainoa. Niitä harjoittelemalla voi päihittää monet liukkaan tien muodostamista vaaroista ja pienentää loukkaantumisriskiään. Invalidiliiton ja Judoliiton yhteistyössä koostamat niksit turvallisempaan talveen löytyvät osoitteesta http://paakallokelit.fi/.

Lisätietoa:

viestinnän suunnittelija Outi Puolakka, outi.puolakka@invalidiliitto.fi, 040 589 8070

toiminnanjohtaja Miikka Neuvonen, miikka.neuvonen@judoliitto.fi, 040 726 3061

Invalidiliitto on fyysisesti vammaisten ihmisten valtakunnallinen vaikuttamisen ja palvelutoiminnan monialajärjestö. Invalidiliitto edistää ja kehittää fyysisesti vammaisten ja toimintakyvyltään erilaisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua, liikkua ja elää täysipainoista elämää.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki