Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Professori Peter C. Gøtzsche paljastaa kirjassaan Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus lääketeollisuuden korruptoituneisuuden

Sitruuna Kustannus Oy

Julkaistu: 26.05.2014 klo 00:00
Julkaisija: Sitruuna Kustannus Oy

Reseptilääkkeet aiheuttavat länsimaissa kolmanneksi eniten kuolemia sydänsairauksien ja syövän jälkeen. Lääkkeet aiheuttavat lisäksi vuosittain miljoonille ihmisille vakavia invalidisoivia haittoja.

Professori Peter C. Gøtzschen mukaan lääketeollisuuden liiketoimintamalli muistuttaa järjestäytynyttä rikollisuutta ja sen tärkein tavoite on suuret voitot, ei suinkaan potilaan terveys. Kliiniset kokeet ovat tieteeksi naamioitua markkinointia, uusia lääkkeitä ei tutkita riittävän hyvin ja lääkevalvonta katsoo kaikkea läpi sormien. Diabeteksen lääkehoito on korruptoitunutta ja laihdutuslääkkeet puolestaan niin vaarallisia, etresetä useimmat niistä on vedetty karmeiden haittavaikutusten takia myynnistä. Tulehduskipulääkkeet aiheuttavat hirvittävän määrän kuolemia ja psykiatriasta on tullut lääketeollisuuden kultakaivos.

Gøtzsche osoittaa, kuinka lääketeollisuus on ostanut puolelleen lääkäreitä, tutkijoita, lehtiä, ammatti- ja potilasjärjestöjä, yliopistojen laitoksia, toimittajia, lääkevalvojia ja poliitikkoja. Rikokset ovat levinneet niin laajalle, että on pakko vetää se johtopäätös, että ne on tehty tietoisesti ja tarkoituksella, koska rikos kannattaa. Gøtzsche ei ole kompromissintekijä eikä teeskentelijä vaan puhuu aiheesta siekailemattoman suoraan.

Kirjan tiedot:Kansikuva

Nimi: Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuusNäin lääketeollisuus on turmellut terveydenhoidon

Englanninkielinen alkuteos: Deadly Medicines and Organized Crime. How big pharma has corrupted healthcare (julkaistu syksyllä 2013)

Suomennos: Susanna Tuomi-Giddings

Nidottu liepeellinen, 422 sivua
ISBN: 978-952-5701-40-1
KL: 59
Suositushinta 40,00
Julkaisuaika: 26.5.2014

Kirjailijasta:

Tanskalainen professori Peter C. Gøtzsche valmistui luonnontieteiden maisteriksi pääaineinaan biologia ja kemia vuonna 1974 ja lääkäriksi vuonna 1984. Hän on erikoistunut sisätautioppiin; hän työskenteli kliinisten tutkimusten ja valvonnan parissa lääketeollisuudessa vuosina 1975–83 ja Kööpenhaminan sairaaloissa vuosina 1984–95. Hän oli yksi Cochrane Collaborationin perustajajäsenistä vuonna 1993 ja perusti Pohjoismaiden Cochrane-keskuksen samana vuonna. Vuonna 2010 hänet valittiin kliinisen tutkimusten suunnittelun ja analyysin professoriksi Kööpenhaminan yliopistoon.

Peter C. Gøtzsche on julkaissut yli 70 artikkelia tärkeimpien lääketieteellisten lehtien muodostamassa viisikossa (BMJ, Lancet, JAMA, Annals of Internal Medicine ja New England Journal of Medicine) ja hänen tieteellisiä kirjoituksiaan on lainattu yli 14 000 kertaa.

Lisätietoja: Ritva Holmström, Sitruuna Kustannus Oy, 044 039 9013, ritva.holmstrom@sitruunakustannus.fi