Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Poimi marjat ja pese matot selkää säästäen

Selkäliitto ry

Poimi marjat ja pese matot selkää säästäen

Julkaistu: 05.07.2016 klo 10:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Monen kesään kuuluvat marjojen poiminta ja mattojen pesu. Nämäkin askareet kannattaa tehdä hyvässä ryhdissä selkää säästäen.

Marjastus ja matonpesu ovat hyvää kesäliikuntaa. Kesäpuuhat voivat kuitenkin sisältää asentoja, joita ei tavallisesti tehdä arjessa.

–Jotta seuraava päivä aherruksen jälkeen sujuu kivuttomasti, kannattaa kesäpuuhissa huomioida hyvä ryhti, selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg Selkäliitosta vinkkaa.

Poimi marjat toispolvikyykyssä

• Asetu toispolvikyykkyyn. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea koukkupolvesta.
  • Pidä yläselkä suorana ja alaselässä luonnollinen notko.
  • Poimi suoraan eteenpäin. Ryhti pysyy näin luonnostaan parempana, ja vältät niskaa ja selkää kuormittavia kiertoliikkeitä.
  • Nouse ylös venyttelemään ja ojentamaan selkääsi kymmenen minuutin välein tai ennen kuin raajat puutuvat.
  • Verryttele vielä kotona kevyesti poimintasession jälkeen.

Matonpesussa voima lähtee keskivartalosta

• Asetu pesupöydän ääreen lantionlevyiseen haara-asentoon ja liu'uta lapoja alaspäin.
  • Jos käytössä ei ole pesupöytää, ota pesuvälineeksi pitkävartinen harja.
  • Matonpesijän voimanlähde on hyvä keskivartalon tuki. Aktivoi keskivartalo vetämällä napaa kevyesti sisään ja suoristamalla ryhti.
  • Vaihda pesukättä silloin tällöin. Voit myös ottaa vapaalla kädellä tukea pesupöydästä.
  • Kun käsittelet märkää mattoa, nosta jaloilla älä selällä.

Lisää ergonomisia vinkkejä kesäpuuhiin löydät Selkäliiton Selkäkanavalta selkakanava.fi/selkaystavalliset-vinkit-kesapuuhiin.

Lisätietoja medialle: selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg, puh. 050 465 7884, linnea.vonhedenberg@selkaliitto.fi

Selkäkanava somessa
Facebook: www.facebook.com/selkakanava
Twitter: www.twitter.com/selkakanava
Instagram: www.instagram.com/selkakanava
Youtube: www.youtube.com/c/jumppakissa

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.