Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Pohjoismaisten infektiolääkärien asiantuntijaraportti 2012: CLOSTRIDIUM DIFFICILE

Pilgrim Oy

Julkaistu: 21.11.2012 klo 15:56
Julkaisija: Pilgrim Oy

CLOSTRIDIUM DIFFICILE

Pohjoismaisten infektiolääkärien asiantuntijaraportti 2012

Laajakirjoisten antibioottien käyttö on lisääntynyt Pohjoismaissa merkittävästi viimeisen vuosikymmenen aikana. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että useisiin vakaviin tulehduksiin hoitoa tarvitsevien potilaiden määrä on lisääntynyt. Laajakirjoisten antibioottien käytön lisääntymisen epäsuora seuraus on Clostridium Difficile-bakteerin aiheuttamista tulehduksista kärsivien potilaiden määrän kasvu.

Kroonisesti ja vakavasti sairaiden potilaiden määrä tulee kasvamaan myös pohjoismaisissa sairaanhoitojärjestelmissä. Tähän ryhmään kuuluvat esimerkiksi syöpäpotilaat ja elinsiirron saaneet potilaat. Näiden potilaiden hengenvaarallisia tulehduksia joudutaan hoitamaan ja ehkäisemään suurilla annoksilla laajakirjoisia antibiootteja.

Tämä aiheuttaa huolta terveydenhuollossa työskentelevien asiantuntijoiden keskuudessa, sillä laajakirjoisten antibioottien liiallinen käyttö on johtanut kasvaviin ongelmiin resistenttien bakteerikantojen kanssa. Ongelma on havaittu myös pohjoismaisissa sairaaloissa. Clostridium Difficileon viimeisen kymmenen vuoden aikana aiheuttanut yhä enemmän vakavia tulehduksia.

Mikäli olet kiinnostunut aihepiiristä ja raportista, pyydämme sinua vastaamaan seuraaviin neljään kysymykseen:

Kiitos vastauksistasi!

Nina Alivirta