Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Pihlajalinna Oy tuottaa Juupajoen sosiaali- ja terveyspalvelut vuonna 2014

Pihlajalinna-konserni

Pihlajalinna Oy tuottaa Juupajoen sosiaali- ja terveyspalvelut vuonna 2014

Julkaistu: 26.09.2013 klo 15:46
Julkaisija: Pihlajalinna-konserni

Juupajoen kunnanvaltuusto päätti kokouksessaan maanantaina 23.9.2013 ulkoistaa sosiaali- ja terveystoimen palvelut kokonaisuudessaan Pihlajalinna Oy:lle yhden vuoden ajaksi.

Pihlajalinna Oy on Suomen suurin kotimaisessa omistuksessa oleva sosiaali- ja terveydenhuoltoalan yhtiö ja sen kotipaikka on Tampere. Konsernin palveluksessa työskentelee noin 1 400 terveydenhuollon ammattilaista.

– Sosiaali- ja terveyspalvelut tuotetaan Juupajoella Pihlajalinnan toimesta vähintäänkin nykyisessä laajuudessa. Terveysasemalla toimii lääkärin vastaanotto, suun terveydenhuollon palvelut, terveydenhoitajien vastaanotto, neuvolapalvelut, fysioterapia ja laboratorio. Jatkossa lääkäripalveluita on tarjolla kaikkina arkipäivinä aiemman neljän sijasta. Peruspalveluiden lisäksi tarjotaan myös joitakin erikoislääkäreiden vastaanottoja sekä sosiaalitoimen erityispalveluja, kertoo Pihlajalinna Oy:n toimitusjohtaja Mikko Wirén.

Nykyisellään erityispalvelut on tuotettu yhteistoiminta-alueen toimesta Oriveden tai Kangasalan toimipisteissä. Joiltakin osin palvelujen suunta muuttuu ja käyttöön tulevat mm. päivystyksen osalta Mänttä-Vilppulan ja Jämsän sairaaloiden ensiavut sekä Pihlajalinnan yksityinen Kangasalan lääkäriasema, joka on auki kaikkina viikonpäivinä.

– Järjestely on taloudellisesti merkittävä Juupajoen kunnalle. Sopimuksen mukaan uudesta toimintamallista on odotettavissa 500 000 - 700 000 euron säästöt vuodessa nykytilanteeseen verrattuna, toteaa Juupajoen kunnanjohtaja Pirkko Lindström.

Sopimus tehdään vain vuodeksi 2014, koska Juupajoki ja Orivesi käyvät parhaillaan kuntaliitosneuvotteluja, joiden tavoitteeksi on asetettu kuntaliitos 1.1.2015 lukien. Tilanteeseen jouduttiin, kun Kangasalan kunta irtisanoi yhteistoiminta-alueen sopimuksen päättymään kuluvan vuoden lopussa eikä Juupajoen kunta ole löytänyt kuntakumppaneita sote-palvelujen järjestäjäksi.

Pirkko Lindström
kunnanjohtaja
Juupajoen kunta
pirkko.lindstrom@juupajoki.fi

Mikko Wirén
Pihlajalinna Oy
mikko.wiren@pihlajalinna.fi

Pihlajalinna-konserni on Suomen suurin kotimaisessa omistuksessa oleva sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluiden tuottaja. Pihlajalinna on perustettu vuonna 2001, ja sen omistajina ovat yhtiön henkilökunta, Keskinäinen Vakuutusyhtiö LähiTapiola sekä suomalainen rahasto. Pihlajalinna-konserni tuottaa sosiaali- ja terveydenhuoltopalveluja kunnille ja erittäin korkeatasoisia yksityispalveluita Dextra- ja Pihlajalinna -lääkäriasemilla ja sairaaloissa. Pihlajalinnan liikevaihtoarvio vuodelle 2013 on noin 115 miljoonaa euroa, ja yhtiössä työskentelee yli 1 400 terveydenhuollon ammattilaista.