Etusivu » Tiedotteet » Terveys » PHSOTEY tiedottaa: Laboratorioliikelaitoksen lääketieteelliselle johtajalle Hannu Sarkkiselle professorin arvonimi

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 17.12.2015 klo 14:33
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Laboratorioliikelaitoksen lääketieteellinen johtaja Hannu Sarkkinen on saanut viime perjantaina presidentin esittelyssä professorin arvonimen. Lääketieteen ja kirurgian tohtori, dosentti Hannu Sarkkinen on tehnyt pitkän uran Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän palveluksessa.

Sarkkinen tuli vuonna 1996 Päijät-Hämeen sairaanhoitopiirin mikrobiologian ylilääkäriksi ja lääketieteellisten palveluiden tulosryhmän johtajan varamieheksi. Tulosryhmän johtajana hän toimi vuodesta 2002 vuoteen 2014, jolloin hän siirtyi nykyiseen tehtäväänsä.

Dosentti Sarkkisen meriitit oman alansa valtakunnallisesti arvostettuna asiantuntijana ovat eittämättömät. Hän on julkaissut 160 artikkelia, näistä 98 alkuperäisjulkaisua (71 vertaisarvioitua englanninkielistä artikkelia) sekä yli 60 erilaista yleiskatsausta ja kirja-artikkelia sekä yli 80 kokousabstraktia.

Hän on toiminut monissa alansa luottamustehtävissä. Hän muun muassa toimi Lääkäriliiton Suomen mikrobiologit –alaosaston puheenjohtajana 1995-97. Hän on toiminut jäsenenä muun muassa Lääkelaitoksen lääkelautakunnassa ja tartuntatautien neuvottelukunnassa. Hannu Sarkkinen on toiminut myös Suomen Sairaalahygieniayhdistyksen hallituksen jäsenenä vuosina 2007 - 2012 ja hänelle on myönnetty yhdistyksen ansiomerkki vuonna 2014.

Dosentti Hannu Sarkkinen on osallistunut aktiivisesti lääkärien ammatillisen kehittymisen ja kollegiaalisuuden tukemiseen toimimalla usean lääkäriyhdistyksen hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana. Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin aluesihteerinä Kuopiossa ja Itä-Suomen Lääketiedetapahtuman ohjelmasihteerinä hän toimi samalla yhdyshenkilönä Pohjois-Savon Lääkäriyhdistykseen vuosina 1988 - 1998. Pohjois-Karjalan Lääkäriyhdistyksen puheenjohtajana hän toimi vuosina 1994 - 1995 ja Kyminlaakson Lääkäriyhdistyksen varapuheenjohtajana ja puheenjohtajana vuosina 2002 - 2005. Suomalainen Lääkäriseura Duodecimin valtuuskunnan jäsen Hannu Sarkkinen oli vuosina 2001 - 2004. Hänelle on myös myönnetty Duodecimin ansiomerkki vuonna 2006.

Dosentti Sarkkinen oli myös yksi avainhenkilöistä, kun Päijät-Hämeeseen perustettiin maakunnallista laboratorioliikelaitosta.

Hannu Sarkkinen on Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän kliinisen mikrobiologian ylilääkärinä luonut yksiköstään valtakunnallisesti merkittävän laboratorion, jossa on otettu käyttöön useita diagnostisia menetelmiä ensimmäisenä Suomessa. Yksikön asiantuntemusta on käytetty laajalti alan laboratoriotoiminnan kehittämisessä Suomessa.

Kuva: Phsotey, Arttu Pakarinen

Laboratorioliikelaitoksen lääketieteellinen johtaja Hannu Sarkkinen, 0447195667

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon