Etusivu » Tiedotteet » Terveys » PHSOTEY tiedottaa: Alkoholin riskikäyttöön puututaan nyt uusin keinoin Päijät-Hämeessä

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 17.03.2016 klo 13:20
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Maanantaina 21. maaliskuuta käynnistyy Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveysyhtymän päivystyskeskuksen ja tarkkailuosaston yhteinen toimintakokeilu alkoholin riskikäytön tunnistamiseksi.

Ehkäisevä työ kannattaa, sillä alkoholin riskikäytön puheeksi ottaminen ja varhainen tunnistaminen on kustannustehokkaampaa kuin alkoholiriippuvuuden hoito.

Toimintakokeilun aikana potilaiden alkoholin käyttöä kartoitetaan systemaattisella seulonnalla ensihoito- ja päivystyskeskuksessa: Akuutti 24:ssa, päivystysosastolla sekä Päijät-Hämeen keskussairaalassa tarkkailuosastolla.

Alkoholin riskikäytön rajat ylittäneille tarjotaan mini-interventio ja mahdollistetaan hoitoonohjaus.

Haitat ja kustannukset minimiin

Toimintamallin kehittämisellä pyritään alkoholin riskikäytöstä johtuvien haittojen vähentämiseen ja yleisellä tasolla mittavien kustannusten alentamiseen. Kokeilulla pyritään myös herättämään ihmisten kiinnostus omasta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtimiseen.

Toiminta on tarkoitus vakinaistaa toukokuussa päättyvän kokeilujakson jälkeen.

Alkoholin liiallinen käyttö aiheuttaa mittavia inhimillisiä kärsimyksiä ja taloudellisia kustannuksia. Joulukuun alusta voimaan tullut laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä ja siihen liittyvä toimintaohjelma kannustaa ja tukee muun muassa toimivien ja vaikuttavien menetelmien käyttöönottoa sosiaali- ja terveyspalveluissa, esimerkiksi traumapäivystyksissä.

Kuvateksti: Alkoholin riskikäytöstä puhumista tuodaan esille muun muassa potilaille jaettavalla materiaalilla.

Hanna Suurmunne, ylilääkäri Akuutti24, 044 719 5216
Pirjo Orre, ylihoitaja Akuutti24, 044 719 5317
Susanna Leimio, p. 044 729 7984, Päijät-Hämeen ehkäisevän työn seutukoordinaattori, YTM, Sosiaalialan osaamiskeskus Verso

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi