Etusivu » Tiedotteet » Terveys » PHSOTEY kutsuu: Päijät-Hämeen PYLL- seminaari 30.9. klo 9.00 – 15.00 Lahden aikuiskoulutuskeskuksessa

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 30.09.2015 klo 09:00
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Kuntakohtaiset PYLL- analyysit vuosilta 2009–2013 esitellään 30.9. Päijät-Hämeen PYLL- seminaarissa klo 9.00 – 11.15. Seminaari järjestetään Lahden aikuiskoulutuskeskuksessa. Median edustajat ovat tervetulleita seminaariin. Ohessa seminaarin ohjelma sekä kutsutuille jaetut materaalit.

Kuntakohtaisten analyysien esittelyn lisäksi seminaarissa pohditaan ryhmissä, mitä käytännön toimenpiteitä tehdään jo nyt kunnissa PYLL-analyysin pohjalta. Samalla ryhmissä mietitään, mitä kannattaisi tehdä yhdessä koko maakunnassa asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

PYLL-analyysi: Päijät-Hämeen kuntien välillä isoja eroja menetetyissä elinvuosissa

Osa Päijät-Hämeen kunnissa asuvista menettää elinvuotensa ennenaikaisten kuolemien takia hieman useammin kuin koko maassa keskimäärin. Erityisesti päijäthämäläisten miesten elinvuosien menettäminen ennenaikaisten kuolemien takia on kuitenkin vähentynyt enemmän kuin maassa keskimäärin vuosina 2009–2013. Naisten osalta kehitys on joissain kunnissa ollut entiseen verrattuna huonompaa.

Usein huonompaan kehitykseen syynä Päijät-Hämeessä ovat alkoholiperäisten sairauksien ja itsemurhien aiheuttamat ennenaikaiset kuolemat. Osassa kunnista myös verenkiertoelinsairaudet ja pahanlaatuiset kasvaimet ovat yleisiä ennenaikaisen kuoleman syitä. Joissain kunnissa erityisesti liikennetapaturmat ovat syynä ennenaikaisesti menetettyihin elinvuosiin.

Ennenaikaisesti menetettyjen elinvuosien mittaaminen PYLL- indeksin avulla

Ennenaikaisten kuolemien aiheuttamia menetyksiä on selvitetty Päijät-Hämeessä vuosina 2009–2013 kansainvälisellä PYLL- indeksillä (Potential Years of Lost Life), joka mittaa alle 70-vuotiaiden menetettyjä elinvuosia sataatuhatta henkilövuotta kohti.

Kuolinsyyrekisterin (uudella tavalla) analysoidulla tiedolla voidaan luotettavasti seurata kohdeväestön terveydentilaa.

Menetelmä perustuu kuoliniän ja laskennallisesti odotettavissa olleen eliniän erotukseen ja sen luokitteluun 12:n ehkäistävissä olevan pääkuolinsyyryhmän ja useiden alaryhmien mukaan.

Sekä menetelmä että sen perustana olevat kuolinsyyt ovat Maailman Terveysjärjestön (WHO) ylläpitämiä ja kansainvälisesti käytettyjä väestön terveyden ja hyvinvoinnin mittareita, joita käytetään eri maiden ja alueiden vertailuun ja seurantaan.

Tarkastelemalla PYLL- indeksiä kuolinsyittäin voidaan tehdä päätelmiä väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tärkeimmistä kohdealueista. Näihin voidaan usein vaikuttaa kunnan kaikkien toimialojen yhteistyönä ja myös yhteiskunnan muiden toimijoiden, muun muassa kansalaisjärjestöjen, kautta.

Virpi Pitkänen, erityisasiantuntija, FCG Konsultointi Oy, 044 784 4572
Risto Raivio, perusterveydenhuollon yksikön johtaja, PHSOTEY, 044 440 6343

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon