Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Pelastakaa Lapset avaa tukichatin lapsille ja nuorille Hyvinkään tapahtumien vuoksi

Pelastakaa Lapset ry

Julkaistu: 28.05.2012 klo 12:56
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Hyvinkään tapaukseen liittyvä lasten ja nuorten keskusteluntarve ei ole laantunut. Pelastakaa Lapset avaa lapsille ja nuorille suunnatun tukichatin Hyvinkään tapahtumien vuoksi. Tukichatin koulutetut valvojat kannustavat nuoria puhumaan ja jakamaan pelkoa ja ahdistusta läheisten kanssa, sekä tarvittaessa rohkeasti ottamaan yhteyttä ammattiauttajiin tai kriisipuhelimiin keskustellakseen asiasta lisää.

Pelastakaa Lasten tukichat on auki tänään maanantaina kello 15–18 osoitteessa www.mantelichat.fi

Hyvinkäällä viikonloppuna sattunut ampumavälikohtaus voi horjuttaa lasten ja nuorten turvallisuudentunnetta, vaikka he eivät olisi olleet itse läsnä tapahtumassa. Aikuisen on tärkeä seurata, kuinka lapsi reagoi tapahtuneeseen tai tapahtumista kertovaan mediatulvaan, kuunnella lapsen kysymyksiä ja antaa niihin rehellisiä vastauksia ja lohduttaa. Tapahtuma voi vaikuttaa lapsiin ja nuoriin voimakkaasti.

Lapset ja nuoret myötäelävät toisten hätää, monet ovat huolissaan siitä, ovatko he itse ja heidän läheisensä turvassa. Lapsi tai nuori voi olla huolissaan läheisistä, jotka ovat ehkä olleet paikalla. Hänellä itsellään saattaa olla muistoja tai kokemuksia vastaavista tapahtumista, jotka nousevat mieleen tapahtumien myötä.

Kuinka aikuinen voi tukea lasta kohtaamaan ikäviä tapahtumia ja tilanteita

• Ole läsnä lapsen ja nuoren kokemuksissa. Kuuntele ja puhu tapahtuneesta.
  • Kannusta lasta ja nuorta puhumaan ja kertomaan tunteistaan, auta lasta löytämään sanat, jos hän ei itse osaa tai pysty. Kaikki tunteet ovat sallittuja ja ne täytyy käsitellä.
  • Suojele liialliselta mediatulvalta; tv-uutisilta, nettisisällöiltä.
  • On lupa olla surullinen. Surulle pitää antaa myös aikaa. Vaikeneminen ja asian unohtaminen eivät ole hyviä keinoja selvitä surusta.
  • Mikäli lapsi reagoi rajusti, apua kannattaa aina hakea ja sitä on myös saatavilla.
  • On tärkeää nähdä positiivisesti tulevaisuuteen.

Lapselle, kun joku ikävä tapahtuma järkyttää sinua

• Puhu tapahtuneesta turvallisen aikuisen kanssa.
  • Kaikki tunteet ovat sallittuja ja ne täytyy käsitellä.
  • Suojele itseäsi liialliselta mediatulvalta; tv-uutisilta, nettisisällöiltä. Kaikkea ei ole pakko katsoa.

Riitta Kauppinen, Kansalaistoiminnan päällikkö, Pelastakaa Lapset ry, 050 433 1260, riitta.kauppinen@pelastakaalapset.fi

Carita Päivänen, viestintäpäällikkö, Pelastakaa Lapset ry, puh. 040 535 8221, carita.paivanen@pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 120 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä muutoksia lasten elämään. Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi