Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Pekka Puskalle kiitos savuttomuuden edistämistyöstä

Savuton Suomi 2030

Pekka Puskalle kiitos savuttomuuden edistämistyöstä

Julkaistu: 30.05.2016 klo 08:43
Julkaisija: Savuton Suomi 2030

Tupakkaveron asteittaiset korotukset ovat seuraava tärkeä askel tiellä kohti savutonta Suomea, toteaa professori Pekka Puska. Hän saa tiistaina 31.5. Savuton Suomi 2030 -verkoston kiitoksen työstään savuttoman Suomen hyväksi.

Savuton Suomi 2030 -verkosto haluaa muistaa tupakkalakiin ja yleensä savuttomuuteen vaikuttaneita henkilöitä kiitoksella. Kiitokset luovutetaan Savuton Suomi -päivänä 31. toukokuuta.

Yksi kiitettävistä on professori Pekka Puska, joka puhuu myös päivän päätapahtumassa Joensuussa. Puska on vienyt suomalaista tupakkapolitiikkaa eteenpäin jo vuosikymmenien ajan. Hän toimi ensin Kansanterveyslaitoksen ja myöhemmin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtajana vuoteen 2014 asti. Pohjois-Karjala-projektin johtoon hän tuli vuonna 1977 ja oli hankkeen näkyvin puolestapuhuja. Nyt Puska vetää kansainvälistä asiantuntijaryhmää, jonka tehtävänä on Maailman terveysjärjestön WHO:n tupakkapuitesopimuksen FCTC:n kansainvälisten vaikutusten arviointi.

Puskan mukaan suomalainen tupakkalaki on menestystarina, jolla on ollut tärkeä vaikutus terveyteen.

- Lain tulos on ollut se, mitä toivottiinkin: Tupakkatuotteiden kulutus on Suomessa vähentynyt suuresti ja on nyt EU-tasolla matalimpia. Tupakkapolitiikalla on meillä kansan enemmistön tuki, Puska toteaa.

Silti melkein miljoona suomalaista polttaa yhä, eli tekemistä riittää. Puskan mukaan tärkein keino savuttomuuden edistämisessä on lainsäädäntöön ja verotukseen vaikuttaminen.

- Tupakkaveroa tulisi nyt nostaa asteittain niin paljon, että vaikutus näkyy myös tupakan hinnassa. Meillä on tähän varaa; esimerkiksi Australiassa tupakan hintaa on päätetty nostaa nykyisestä 17,40 eurosta vuosittain 12,5 prosenttia. Vuonna 2020 tupakka-aski maksaa siis 26 euroa.

Savuton Suomi -päivä järjestetään nyt ensimmäistä kertaa. Päivän teema on Kiitos tupakkalaki!. Joensuun seminaarissa aiheena ovat muun muassa parhaillaan uudistettava tupakkalaki, terveydenhuollon mahdollisuudet edistää savuttomuutta sekä tupakoinnin lopettamisen haasteet. Seminaarin jälkeen Savuton Suomi -päivän vietto jatkuu Terveysturinat-tapahtumassa Joensuun torilla.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus ja Savuton Suomi 2030 -verkosto.

Lisätiedot:

Professori Pekka Puska

p. 040 771 5571, pekka.puska@thl.fi

Lisätietoja Joensuun tilaisuudesta:

Toiminnanjohtaja, Vesa Korpelainen, Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus
Puh. 050 027 4258, vesa.korpelainen@kansanterveys.info

Savuton Suomi -päivä: www.savutonsuomi.fi

Joensuun seminaarin ohjelma ja ilmoittautumiset:

Savuton Suomi 2030 -on yhteistyöhanke, jonka tavoite on tupakaton Suomi.
www.savutonsuomi.fi, Twitter: @SavutonSuomi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon