Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Paula Sarias valittiin FYSI ry:n puheenjohtajaksi

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry

Paula Sarias valittiin FYSI ry:n puheenjohtajaksi

Julkaistu: 15.01.2016 klo 18:58
Julkaisija: Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry

Valtakunnallisen yrittäjäjärjestön Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry:n hallitus on valinnut puheenjohtajakseen fysioterapiayrittäjä Paula Sariaksen Oulusta. Hänen edeltäjänsä Tuula Mustonen toimi hallituksen puheenjohtajana yhdistyksen sääntöjen salliman maksimimäärän.

Paula Sarias on pitkän linjan fysioterapiayrittäjä. Hänen yhdessä Raija Knuuttilan kanssa perustamansa yritys Fysiopalvelu Knuuttila & Sarias Oy aloitti toimintansa vuonna 1984. Yritys työllistää tänä päivänä 16 fysioterapeuttia ja toimistosihteerit.

Paula Sarias korostaa, että fysioterapialla on tämän päivän yhteiskunnassa entistä tärkeämpi tehtävä lasten, nuorten, työikäisten ja iäkkäiden kuntoutuksessa. – Ihmisten työ- ja toimintakyvystä huolehtiminen on fysioterapeuttien ydinosaamista. Tuoreet tutkimustulokset kertovat, että fysioterapeuttisella kuntoutuksella saadaan mm. monien polvi- ja olkapääasiakkaiden kohdalla parempia tai yhtä hyviä hoitotuloksia kuin leikkauksella. Verrokkitutkimukset tuottivat samanlaisia tuloksia selän osalta jo 1970-1980 –luvuilla, jolloin vielä tehtiin paljon selkäleikkauksia. Lisääntyvä tieto ja näyttöön perustuva dokumentaatio antavat tärkeää taustatukea fysioterapeuttien tekemälle kuntoutustyölle.

Fysioterapia- ja kuntoutusalan pienet yritykset muodostavat koko maan kattavan lähipalveluja tuottavan  verkoston. – Nämä veronsa Suomeen maksavat, työllistävät yritykset tarjoavat juuri niitä ihmisten arvostamia lähipalveluita, joiden säilyttäminen on asetettu yhdeksi sote-uudistuksen tärkeistä tavoitteista, Paula Sarias muistuttaa. Myös lakisääteinen, Kelan kilpailuttama ja tarkasti valvoma vaativa lääkinnällinen kuntoutus on jo vuosikymmenien ajan toteutettu joustavasti ja hyvin tuloksin näissä yksityisissä fysioterapia- ja kuntoutusalan yrityksissä. Näillä asiakkailla on jo pitkään ollut vapaus valita oma palveluntuottajansa tarkat kriteerit täyttävien palveluntuottajien joukosta.

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry pitää tärkeänä, että valmisteilla oleva sote-uudistus rakennetaan asiakkaalle valinnanvapauden mahdollistavan monituottajamallin pohjalle, jossa pelisäännöt ovat samat niin julkisen, yksityisen kuin kolmannenkin sektorin toimijoille.  - Lähipalveluiden kannalta oleellista on huolehtia siitä, että järjestelmä takaa myös pienille yrityksille ja ammatinharjoittajille mahdollisuuden tarjota palvelujaan kansalaisille, puheenjohtaja Paula Sarias painottaa.

Puheenjohtaja Paula Sarias, 0400 687 243, paula.sarias@fysiopalvelu.com

Toiminnanjohtaja Leila Salonen, 040 749 8706, leila.salonen@fysi.fi

Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset Fysi ry on valtakunnallinen, vuonna 1972 perustettu edunvalvontajärjestö, yhteistyöverkosto ja kouluttajaorganisaatio, johon kuuluu  750 yritystä eri puolilta Suomea. Valtaosa FYSI ry:n jäsenyrityksistä on pieniä, keskimäärin 3 hengen yrityksiä, jotka tarjoavat lähipalveluja kotikuntansa asukkaille, työllistävät ja maksavat veronsa Suomeen. Toimialan yritykset ovat jo vuosikymmenien ajan täydentäneet julkista terveydenhuoltoa tuottamalla lähipalveluna mm. vaativia vaikeavammaisten lääkinnällisen kuntoutuksen palveluja. Noin 80 % kaikesta fysioterapiasta tuotetaan näissä yksityisissä fysioterapiakeskuksissa, joissa on tarjolla merkittävää alan erikoisosaamista kansalaisten työ- ja toimintakyvyn ylläpitämiseen. http://www.fysi.fi/

www.suomentule.fi