Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Parkinsonin taudin hoidon historia, nykyhetki ja tulevaisuus Suomen Parkinson-liiton 30-vuotisjuhlaseminaarin aiheita 14.11.

Suomen Parkinson-liitto ry

Julkaistu: 06.11.2014 klo 13:49
Julkaisija: Suomen Parkinson-liitto ry

Suomen Parkinson-liitto perustettiin 30 vuotta sitten sairastuneiden hyvinvoinnin parantamiseksi ja vertaistukiverkoston kehittämiseksi. Ovatko tavoitteet toteutuneet ja onko sairastuneiden elämä nyt parempaa kuin 30 vuotta sitten? Kysymyksiin voi vastata varmuudella kyllä, sillä hoito- ja kuntoutusmahdollisuuksien kehittymisen ohella laaja vertaistukiverkosto – 18 yhdistystä, 121 kerhoa – varmistaa nyt sairastuneiden tiedon ja tuen saannin.

Vielä 1960-luvulla oireita lievittävien lääkkeiden puuttuessa Parkinsonin taudilla oli pelottava maine nopeasti toimintakyvyttömyyteen johtavana sairautena. 1970-luvun alkupuolella markkinoille tullut dopamiinivajetta korjaava levodopalääkitys oli merkittävä käännekohta taudin hoidossa. Lääkkeen ansiosta moni pyörätuolissa istuva parkinsonpotilas sai takaisin kävelykykynsä ja pystyi palaamaan jopa työelämään. Kehittyneiden hoitojen ansiosta tautiin sairastuneiden elinajan ennuste ei poikkea nykyään juurikaan normaaliväestön ennusteesta.

Tautiin sairastumista ei enää myöskään häpeillä. Tästä hyvänä esimerkkinä monia vuosia tautia sairastaneet Iiro Viinanen ja Esko Seppänen, jotka edelleen osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnan toiminaan ja puhuvat avoimesti sairaudestaan.

Parantuneista hoitomahdollisuuksista ja yleisen tietämyksen lisääntymisestä huolimatta Parkinsonin tauti on yhä edelleen parantumaton ja etenevä sairaus, johon väestön vanhenemisen myötä sairastuu yhä useampi suomalainen.

Tutkimusta Parkinsonin taudin hoitojen kehittämiseksi ja syyn löytämiseksi tautiin sairastumiseen tehdäänkin aktiivisesti kaikkialla maailmassa. Korkeatasoista, maailmanlaajuisesti tunnettua Parkinson-tutkimusta on tehty Suomessa 1970-luvulta asti. Merkittävä rooli tässä tutkimustyössä on ollut Urpo Rinteellä, Heikki Teräväisellä ja Ariel Gordinilla, jotka tutkimustyönsä ohella ovat antaneet panoksensa liiton pitkäaikaisina puheenjohtajina myös vapaaehtoistoiminnan kehittämiseen.

Suomen Parkinson-liiton juhlaseminaarissa Turussa on mahdollisuus tavata liiton toiminnassa vaikuttaneita Parkinson-asiantuntijoita ja kuulla luentoja taudin hoidosta ennen ja nyt. Seminaarin on yleisöllä vapaa pääsy.

Järjestän tiedotusvälineiden edustajille mielelläni haastateltaviksi asiantuntijoita ja tautiin sairastuneita. Ohessa juhlaseminaarin ohjelma.

Suomen Parkinson-liiton juhlaseminaari 14.11.2014, klo 12.00–16.00

Sokos Hotels Caribia, Kongressikuja 1, Turku

12.00   Tervetuloa

toiminnanjohtaja Hanna Mattila

12.10   Turun kaupungin tervehdys

kaupunginvaltuuston II varapuheenjohtaja Elina Rantanen

12.25   Raha-automaattiyhdistyksen tervehdys

sisäisten palvelujen johtaja Alpo Rivinoja

12.40   Pitkäaikaissairauteen sopeutuminen

kuntoutus- ja kipupsykologi Terhi Runsio

13.10   Parkinsonin taudin hoidon historia

Parkinson-liiton kunniapuheenjohtaja, professori Heikki Teräväinen

13.40    Kahvitilaisuus, ja lyhyt onnittelujen vastaanotto yhteistyökumppaneille.

Tutustuminen esittelypisteisiin

14.40   Parkinsonin taudin lääkehoidon nykytila ja tulevaisuus

professori Juha Rinne

15.10   Ei-motoriset oireet ja niiden hoito

neurologian apulaisprofessori Pille Taba, Viro

15.30   Parkinsonin tautia sairastavien Seija Mustosen ja Esko Myllylän puheenvuorot

15.50   Päätössanat

professori, Parkinson-liiton puheenjohtaja Ariel Gordin

Arja Pasila

tiedottaja

Suomen Parkinson-liitto

Lisätietoa Parkinsonin taudista ja liiton toiminnasta: www.parkinson.fi

Parkinsonin ja Huntingtonin tauteja, dystoniaa ja muita liikehäiriösairauksia sairastavien hyväksi työtä tekevä Suomen Parkinson-liitto juhlii tänä vuonna 30-vuotista toimintaansa ja kannustaa sairastuneita omaisineen etsimään tietoa ja tukea arjen hyvinvoinnin parantamiseksi.