Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Paras diagnoosi tehdään lääkärin vastaanotolla

Terveystalo

Paras diagnoosi tehdään lääkärin vastaanotolla

Julkaistu: 29.01.2014 klo 13:56
Julkaisija: Terveystalo

Kun olo tuntuu kipeältä, internet houkuttelee etsimään selitystä sairauden oireisiin. Terveystalon ylilääkäri Jaakko Halosen mukaan oireiden googlailu voi kuitenkin jopa haitata oikean diagnoosin ja hoidon saamista. Lääkärin vastaanotolle kannattaakin valmistautua tunnustelemalla omaa vointiaan.

Rintakipua, huimausta, lihasjäykkyyttä, lämmönnousua… Onko kyseessä tuiki tavallinen kausiflunssa? Vai ehkä kuitenkin pikaista sairaalahoitoa vaativa borrelioosi? Omien oireiden syöttäminen internetin hakukoneisiin ei ole suositeltavaa, sillä väärinkäsityksen mahdollisuus on suuri ja voi jopa haitata oikean hoidon saamista, sanoo Terveystalon ylilääkäri, yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen.

- Vaikka oireiden selitysten etsiminen internetistä saattaa olla potilaan mielestä kiinnostavaa, riski on, että hän saattaa lukemansa perusteella keksiä itselleen väärän diagnoosin. Tullessaan vastaanotolle potilas kertoo jo muodostamaansa tarinaa ja lääkärin kannalta oleelliset tiedot voivat jäädä pimentoon, Halonen kertoo.

Halosen mukaan kiinnostus omasta hyvinvoinnista on kuitenkin hyvä ja positiivinen asia. Jos osaa hakeutua luotettavien lähteiden äärelle, niiden avulla voi hyvin arvioida, tarvitseeko vaiva lääkärin apua vai paraneeko se parin päivän levolla. Terveystalon verkkopalvelussa voi esimerkiksi etsiä sopivaa erikoislääkäriä. Vastaanotolle valmistautumisessa tiedonhaulla ei kuitenkaan ole merkitystä.

- Terveystalon sivuilla on hyvää tietoa myös siitä, milloin kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle. Myös lääkäriseura Duodecimin ylläpitämästä Terveyskirjasto-sivustosta voi varmuudella sanoa, että siellä ei ole väärää tietoa.

Omien oireiden huomioiminen tärkeintä

Ennen lääkärille menoa kannattaa miettiä valmiiksi lähinnä se, miltä itsestä tuntuu, Halonen huomauttaa. Mitättömänkin oloiset oireet kannattaa huomioida, jos niitä esiintyy muiden oireiden yhteydessä. Perusteellisella kuvailulla lääkäri pystyy muodostamaan mahdollisimman hyvän kuvan potilaan tilanteesta.

- On hyvä käydä ennen vastaanottoaikaa mielessään läpi, minkälaisia oireet ovat, kauanko ne ovat kestäneet, ovatko ne muuttuneet, miten on reagoinut kotihoitoon, onko joku asia helpottunut tai mennyt huonommaksi ja niin edelleen. Totta kai lääkärin saamiin esitietoihin vaikuttaa kaikki, mitä potilas miettii päässään. Silti toivomme mahdollisimman tarkkoja tietoja.

Omasta terveydestä huolehtiminen ja hyvä hoitomotivaatio ovat ensiarvoisen tärkeitä sairauden hoidon onnistumisen kannalta. Halosen mukaan onkin hyvä ja tärkeää, että suomalaiset ovat entistä kiinnostuneempia omasta terveydestään. Parhaat hoitotulokset syntyvät, kun potilas haluaa itse ottaa vastuuta omasta terveydestään, Halonen muistuttaa. Hän suosittelee kuitenkin jättämään mahdollisen diagnoosin lääkärin tehtäväksi.

- Jos on epävarma siitä, tarvitseeko lääkärin hoitoa, kannattaa joka tapauksessa olla yhteydessä ajanvaraukseen. Myös Terveystalon verkkoajanvarauksessa olevasta Chat-palvelusta voi saada tarpeellisia ohjeita, Halonen kertoo.

Terveystalon potilaille on tarjolla myös Oma Terveys -palvelu, jonka kautta voi hallinnoida ja seurata omia terveystietojaan, kuten lääkäritietoja, laboratoriotuloksia ja rokotuksia.

Muistilista vastaanotolle valmistautumiseen

Kerro:

• Sinua hoitaville henkilöille ajan tasalla olevat tiedot itsestäsi, sairaudestasi ja lääkityksestäsi.
  • Pienetkin oireet kannattaa tuoda esille.
  • Mitä hoitokeinoja olet aiemmin käyttänyt.
  • Jos tutkiminen sattuu tai tuntuu muuten pahalta. Hoitohenkilöstö tekee työtään sinua varten.

Kysy:

• Hoitovaihtoehdoista, lääkkeistä sekä niiden hyvistä ja huonoista puolista.
  • Jos jokin huolestuttaa, ota asia heti puheeksi.

Varmista:

• Olet saanut riittävän selvityksen siitä, mikä sinua vaivaa.
  • Ymmärrät miksi määrätty lääkitys tai tutkimus on tarpeellinen, tai ymmärrät miksi niitä ei määrätty.
  • Tiedät miten toimit jatkossa, ja että saat tarvittaessa mukaasi hoitosuunnitelman.
  • Tiedät, miten saat tutkimustuloksesi. Muistathan, että suuri osa tutkimustuloksista on saatavilla Terveystalon Oma Terveys-palvelun kautta.

Lähde: Terveystalo

www.terveystalo.com/asiakkaana

Jaakko Halonen, ylilääkäri, yleislääketieteen erikoislääkäri, lääkäriasiakkuusjohtaja, Terveystalo, p. 030 63 36658, jaakko.halonen@terveystalo.com

Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo, p. 050 571 1887, anni.romu@terveystalo.com