Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Palvelujärjestelmä muuttuu - kantaako ihmisarvo? Mediakutsu A-klinikkasäätiön eettisen toimikunnan 30-vuotisjuhlafoorumiin

A-klinikkasäätiö

Julkaistu: 21.09.2015 klo 07:45
Julkaisija: A-klinikkasäätiö

-

A-klinikkasäätiö kutsuu tiedotusvälineet eettisen toimikunnan 30-vuotisjuhlafoorumiin ja lounaalle keskiviikkona 23.9. klo 9.30 - 14.30 A-klinikkasäätiön keskustoimistoon, Maistraatinportti 2 A, Helsinki. Ilmoittautumiset: tiina.saarinen(at)a-klinikka.fi tai p. 050 5671 173

30-vuotisjuhlafoorumissa käsitellään päihdetyön asiakaslähtöisiä innovaatioita, jotka ovat keskeisiä palvelujärjestelmän eettisyydelle. Niitä ovat palvelumuotoilun hyödyntäminen, asiakkaiden vertaistoiminta ja helposti saavutettavat verkkopalvelut. Foorumin keskeinen kysymys on, miten jokainen saa tarvitsemansa avun muuttuvassa palvelujärjestelmässä. Aiheita tarkastellaan asiakkaiden, palvelurakenteiden ja hankintakäytäntöjen näkökulmasta.

A-klinikka on alkujaan asiakaslähtöinen innovaatio, professori Lasse Murto ja sosiaalineuvos emeritus Tapani Sarvanti avaavat. Miten palveluita hankitaan kuntalaisille eettisesti kestävällä tavalla? Löytyykö ihmisarvoa korostavalle päihdetyölle tilaa, kysyy tutkija Jouko Karjalainen.

Palvelumuotoilun keinoin voidaan lisätä asiakasymmärrystä ja palvelun käyttäjän osallisuuden kokemusta. Päihdehuollossa on pitkät perinteet asiakkaiden, subjektiivisten toimijoiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä.

Vertaistoiminta antaa osallistujille motivaatiota, tukea ja lisää luottamusta palveluihin ja ammattilaisiin. Tarpeellisuuden kokemukset ja ihmisarvoiset kohtaamiset lisäävät osallisuutta ja elämänhallintaa. Samalla terveyshaitat, rikollisuus ja sosiaalisen syrjäytymisen kierre vähenee.

OHJELMA 23.9.

9.30 Tulokahvit ja foorumin avaus, Rauno Mäkelä, dosentti, eettisen toimikunnan ja foorumin puheenjohtaja

Asiakaslähtöiset päihdetyön innovaatiot - alustuksia ja keskustelua etiikan näkökulmasta:

10.00 A-klinikka asiakaslähtöisenä innovaationa ja päihdehuoltolain henki, Lasse Murto, professori ja Tapani Sarvanti, sosiaali- ja terveysministeriön sosiaalineuvos emeritus

10.30 Sähköiset palvelut - aina lähellä? Pirkko Hakkarainen, verkkopalvelupäällikkö, A-klinikkasäätiö

11.00 Asiakasauditoinnit ja palvelumuotoilu päihdehoitoyksikössä, Tiina Vesanen, palveluesimies ja Antti Immonen, palvelupäällikkö, A-klinikkasäätiö

11.30 Lainsuojattomasta yhteiskuntaihmiseksi - pohdintaa vertaistoiminnan merkityksellisyydestä, Helena Virokannas, projektipäällikkö, Osis II -hanke ja Tuija Siera, Suomen Lumme ry

12.00 Lounas - Sokos-hotelli Pasila / ravintola Sevilla, Maistraatinportti 3

13.00 Muuttuva palvelujärjestelmä - jääkö eettiselle päihdetyölle tilaa? Jouko Karjalainen, tutkija, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

13.30 Näkökulmia päihdepalvelujärjestelmään, palveluhankintoihin sekä niiden eettisyyteen, Taina Schneider, suunnittelusihteeri, Espoon kaupunki

14.00 -14.30 Foorumin yhteenveto ja päätöskahvit

A-klinikkasäätiön hoito- ja kuntoutuspalvelut, ehkäisevä päihdetyö sekä asiantuntijapalvelut vähentävät päihdehaittoja ja parantavat päihdeongelmaisten ja heidän läheistensä asemaa. A-klinikkasäätiön sähköiset palvelut tavoittavat yli 150 000 yksilöityä kävijää kuukausittain.

A-klinikkasäätiön eettinen toimikunta käsittelee päihdetyöhön sekä sen tutkimukseen ja kehittämistoimintaan liittyviä ajankohtaisia kysymyksiä.

Lisätietoja: Ari Saarto, kehittämisjohtaja, A-klinikkasäätiö, p. 0400 481 293, ari.saarto(at)a-klinikka.fi

Ilmoittautumiset: Tiina Saarinen, kehittämissuunnittelija, p. 050 5671 173, tiina.saarinen(at)a-klinikka.fi

Länsi-Pasilassa tehdään katutöitä, mikä vaikuttaa liikenneyhteyksiin: https://www.hsl.fi/pasila

A-klinikkasäätiön hoito- ja kuntoutuspalvelut, ehkäisevä päihdetyö sekä asiantuntijapalvelut vähentävät päihdehaittoja ja parantavat päihdeongelmaisten ja heidän läheistensä asemaa. A-klinikkasäätiön sähköiset palvelut tavoittavat yli 150 000 yksilöityä kävijää kuukausittain.

www.a-klinikka.fi