Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Palkitun Hyvästi Afrikka -elokuvan ennakkonäytös Tampereelle

Solidaarisuus

Palkitun Hyvästi Afrikka -elokuvan ennakkonäytös Tampereelle

Julkaistu: 27.03.2015 klo 14:34
Julkaisija: Solidaarisuus

Solidaarisuuden kehitysyhteistyöstä Ugandassa ammentava Hyvästi Afrikka – tarina ystävyydestä -dokumenttielokuva kuvaa naisten sisäisen muutoksen järisyttävää merkitystä yksilöille ja yhteisöille. Dokumenttielokuvan ennakkonäytös järjestetään Tampereen elokuvateatteri Niagarassa 1.4. klo 18.30, ja elokuva saa ensi-iltansa teattereissa 3.4. ympäri Suomea. Elokuva voitti Docpoint-festivaalin yleisöpalkinnon ja se on valittu ainoana suomalaisohjauksena Torontossa järjestettävän Hot Docs -festivaalin International Spectrum -kilpasarjaan.

”Naisten koulutus on keskeinen asia, jota myös yhteisöjen miesten tulisi tukea. Kulttuuri ja tavat eivät ole muuttumattomia, vaan asenteisiin voi vaikuttaa. Muutos lähtee yksilöistä”, dokumenttielokuvan ohjaaja Iiris Härmä painottaa.

Iiris Härmän elokuva seuraa Solidaarisuuden kehitysyhteistyön arkea lähietäisyydeltä, ihmisten kautta. Elokuvassa kuvataan, miten seksuaaliterveyttä edistävissä työpajoissa paneudutaan yhdessä osallistujien seksuaalisuuteen ja perhe-elämään liittyviin ongelmiin ja etsitään niihin ratkaisuja. Miten monipäiväiseen työpajaan osallistuvan naisen Daizy Kimbowan kokema syvällinen muutos mullistaa koko hänen perheensä arjen ja asenteet?

”Tunteet motivoivat muutosta”, sanoo elokuvan yksi päähenkilö, 62-vuotias ugandalainen sairaanhoitaja Catherine Othieno. Othieno kehitti seksuaalikasvatusmenetelmiä yhdessä Solidaarisuuden Ugandan maakoordinaattorin Riitta Kujalan kanssa. Naisten ystävyys on vahvaa ja yhteisten vuosien syventämää. Kujala on tehnyt yli 25 vuotta kehitysyhteistyötä Ugandassa, mutta nyt on edessä eläkkeelle jääminen ja paluu Suomeen.

Elokuvassa asennemuutokseen tähtäävää ja tabuja rikkovaa koulutusta naisten oikeudesta omaan kehoon, seksuaalisuuteen ja elämään annetaan naisten lisäksi myös uskonnollisille johtajille, niin papeille kuin imaameille. Vastoinkäymiset kuuluvat myös kehitysyhteistyön arkeen ja niiden ratkaisemiseen tarvitaan sydäntä ja sisua.

”Elokuva kuvaa oivallisesti tärkeää teemaa – naisten voimaantumista. Se on keskeistä kaikessa Solidaarisuuden kehitysyhteistyössä. Kun naiset saavat tietoa ja rohkeutta muuttaa elämäänsä, perheiden ja kokonaisten yhteisöjen elämä paranee pysyvästi ”, Solidaarisuuden toiminnanjohtaja Miia Nuikka korostaa.

Hyvästi Afrikka – tarina ystävyydestä -dokumenttielokuvan ensi-ilta oli DocPoint -elokuvafestivaalilla 28.1. Elokuva voitti festivaalin yleisöpalkinnon. Se on myös valittu ainoana suomalaisohjauksena Torontossa järjestettävän Hot Docs -festivaalin ohjelmistoon. Elokuva kilpailee kansainvälisessä International Spectrum -kilpasarjassa.

Ennakkonäytös 1.4. klo 18.30 Tampereen Niagarassa. Näytöksessä ovat paikalla ohjaaja Iiris Härmä sekä päähenkilö Riitta Kujala.

Elokuva saa ensi-iltansa elokuvateattereissa ympäri Suomea 3.4.

Toimittajat pääsevät katsomaan elokuvaa ilmaiseksi ilmoittautumalla 30.3. mennessä osoitteeseen ada.bergroth@solidaarisuus.fi

- Ennakkonäytöskiertueen aikataulu.

- Elokuvan traileri.

Lisätiedot:

Iiris Härmä, Hyvästi Afrikka – tarina ystävyydestä -elokuvan ohjaaja, 044 381 3224, harma.iiris@gmail.com

Miia Nuikka, Solidaarisuuden toiminnanjohtaja, 040 518 4345, miia.nuikka@solidaarisuus.fi

Haastattelu- ja pressikuvapyynnöt:

Siru Aura, Solidaarisuuden viestintäpäällikkö, 050 366 3000, siru.aura@solidaarisuus.fi

Kuvat: Visa Koiso-Kanttila

Solidaarisuus on suomalainen kehitysyhteistyöjärjestö, joka edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa, ihmisarvoista työtä ja toimeentuloa sekä kansalaisten osallisuutta Nicaraguassa, Ugandassa, Somalimaassa ja Keniassa. Solidaarisuus on ulkoasiainministeriön kumppanuusjärjestö sekä Vastuullinen Lahjoittaminen ry:n jäsen. www.solidaarisuus.fi.