Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Ottaako lumenluonti selkään? Selkäliiton vinkit lumitöihin

Selkäliitto ry

Ottaako lumenluonti selkään? Selkäliiton vinkit lumitöihin

Julkaistu: 29.01.2014 klo 12:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Lumityöt ovat hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Lumitöihin kannattaa varautua asianmukaisin varustein, muun muassa käyttämällä kenkiä, joissa on pitävä, liukastumisen estävä pohja. Ennen aamuisia lumitöitä kannattaa verrytellä, jotta keho valmistuu työhön. Selän välilevyt ovat yön jäljiltä pulleana ja loukkaantumisriski on suurempi, jos lumenluonti alkaa lämmittelemättä.

Hengityksen tasainen ja vapaa kulkeminen lumenluonnin aikana on tärkeää, jotta työ luonnistuu hyvin. Niin kuin fyysisessä työssä yleensä, hyväkuntoisista vartalon lihaksista on hyötyä myös lumitöissä. Henkilöllä, jolla on heikko lihaskunto, on suurempi riski satuttaa selkänsä myös lumenluonnissa.

Lue lisää Selkäliiton verkkosivuilta:

Saat vinkkejä muun muassa välineen valintaan ja lumenluontitekniikkaan.
Venyttelyohjeita ennen ja jälkeen lumitöiden: http://www.selkaliitto.fi/venyttelyohjeita

Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi

Suomen Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia.
Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta.
Selkäliiton jäsenyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea, luento- ja virkistystilaisuuksia ja retkiä.