Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Osteoporoosilääkkeet erityiskorvattaviksi

Osteoporoosilääkkeet erityiskorvattaviksi

Julkaistu: 20.10.2010 klo 15:42
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

Osteoporoosi on yksi suurimmista kansansairauksistamme. Sitä ja siihen johtavaa osteopeniaa sairastaa 800 000 suomalaista. Osteoporoosin lääkehoito on nykyisellään kallista yhteiskunnalle ja potilaalle. Suomen Osteoporoosiliitto luovutti tänään Maailman osteoporoosipäivänä 20.10.2010 ministeri Juha Rehulalle aloitteen osteoporoosilääkkeiden saamiseksi sairausvakuutuksen erityiskorvattavuuden piiriin.

Nykyisin suuren kansansairauden osteoporoosin ehkäisyn ja hoidon sijaan hoidetaan pääsääntöisesti vain osteoporoosin aiheuttamia murtumia. Sekä kansantaloudellisesti että yksilön kannalta ajatellen tämä valinta on kallis.

Osteoporoosiperäisten murtuminen vuotuiseksi määräksi arvioidaan 35 000-40 000 eli lähes joka toinen murtuma. Jopa 50–70 % näistä murtumista on ehkäistävissä oikea-aikaisesti aloitetulla osteoporoosin ehkäisyllä ja hoidolla.

Esimerkiksi yhden reisiluun yläosan murtumahoidon kustannukset ovat ensimmäisen vuoden aikana 19 000 € (Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen THL:n tieto). Joka 5. lonkkamurtumapotilas joutuu murtuman vuoksi kotoa laitoshoitoon, jolloin kustannukset ovat ensimmäisen vuoden osalta jo yli 45 000 € henkeä kohti (THL:n tieto). Lisäksi lonkkamurtumapotilaista jopa 30 % kuolee vuoden sisällä murtumasta.

Luun murtumaan johtaneessa osteoporoosissa on aina kyse pitkäaikaisesta vaikeasta ja vaikeahoitoisesta sairaudesta. Jos luunmurtumaan syynä tai osasyynä oleva osteoporoosi jätetään hoitamatta, potilas saa 1- 10 uutta murtumaa elämänsä aikana. Kolmanneksella murtumapotilaista uusi murtuma ilmaantuu jo vuoden sisällä ensimmäisestä murtumasta.

Suomen Osteoporoosiliiton mukaan osteoporoosin lääkehoito tulee vielä tämän hallituksen päätöksellä saada sairausvakuutuksen erityiskorvattavuuden piiriin. Näin säästetään yhteiskunnan ja osteoporoosipotilaiden varoja sekä parannetaan osteoporoosia sairastavien elämänlaatua, eliniän odotetta ja riippumattomuutta yhteiskunnan palveluista.

Olli Simonen

Suomen Osteoporoosiliiton puheenjohtaja