Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Orion kommentoi alkuperälääke Stalevon® geneeristä versiota koskevaa Wockhardt Limited -yhtiön USA:n myyntilupahakemusta

Julkaistu: 03.11.2008 klo 11:13
Julkaisija: Orion Oyj

Yhtiön mukaan geneerisen kilpailun toteutuminen ei ole edelleenkään varmaa eikä siitä ole välitöntä uhkaa

Orion Oyj on saanut tietoonsa, että Wockhardt Limited -yhtiö (Wockhardt) on jättänyt Yhdysvaltain lääkeviranomaiselle, FDA:lle (Food and Drug Administration) hakemuksen, jolla se hakee lupaa valmistaa ja markkinoida Yhdysvalloissa geneeristä, annosvahvuudeltaan 12,5/200/50 mg:n tablettivalmistetta, jossa vaikuttavina aineina ovat karbidopa, levodopa ja entakaponi samassa suhteessa kuin Orionin Stalevo® -nimisessä, Parkinsonin taudin hoitoon tarkoitetussa alkuperälääkkeessä. Stalevo on tehostettu levodopahoito, jota Orionin lisenssikumppani Novartis markkinoi Yhdysvalloissa yksinoikeudella. Tällä hetkellä hakemuksen käsittely on vasta alkamassa, joten geneerisen kilpailun toteutuminen ei ole varmaa eikä siitä ole välitöntä uhkaa.

Orion on jo aikaisemmin haastanut Wockhardtin oikeuteen patenttiloukkauksesta sen kyseenalaistettua eräitä Orionin patentteja Yhdysvalloissa osana aikaisemmin jätettyä myyntilupahakemusta, joka koskee Orionin alkuperälääke Comtanin® (entakaponi) geneeristä versiota. Tätä koskeva Orionin kanne on vireillä tuomioistuimessa Yhdysvalloissa (District Court for the District of Delaware). Wockhardtin Stalevoa koskeva myyntilupahakemus sisältää ns. Paragraph IV -sertifikaatit, joilla se kyseenalaistaa Orionin Stalevoa Yhdysvalloissa suojaavat, Orange Book -nimiseen FDA:n viralliseen lääkeluetteloon sisältyvät patentit nro 5,135,950; 5,446,194; 6,500,867 ja 6,797,732.

Paragraph IV -sertifikaatit eivät ole epätavallisia Yhdysvalloissa. Orion Oyj arvioi parhaillaan yhdessä Novartiksen kanssa oikeudellisia vaihtoehtojaan suojella oikeuksiaan. Jos patentinhaltija nostaa Yhdysvalloissa kanteen määrätyssä ajassa myyntiluvan hakijaa vastaan, noudatetaan 30 kuukauden ajanjaksoa, jonka aikana FDA ei voi myöntää hakijalle lopullista myyntilupaa, ellei hakija mainitun ajan kuluessa voita kaikkia kyseenalaistettuja patentteja koskevia oikeudenkäyntejä.

ORION

Orion Oyj tutkii ja kehittää innovatiivisia lääkkeitä sairauksien hoitoon ja ehkäisyyn. Yhtiön liikevaihto vuonna 2007 oli 683,6 miljoonaa euroa. Tutkimukseen ja tuotekehitykseen yhtiö panosti 98,5 miljoonaa euroa ja yhtiön palveluksessa on noin 3 300 henkilöä. Orion Oyj:n kotipaikka ja pääkonttori ovat Espoossa. Tietoja yhtiöstä on saatavilla osoitteessa www.orion.fi.

Timo Lappalainen          Olli Huotari
Toimitusjohtaja             Johtaja, Esikuntatoiminnot