Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Nyt vaan lonkkamurtumaa odottamaan , sanottiin osteoporoosidiagnoosin saaneelle henkilölle

Suomen Luustoliitto

Julkaistu: 06.06.2014 klo 14:55
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

”Nyt vaan lonkkamurtumaa odottamaan”, sanottiin luustokuntoutujalle hänen saatuaan osteoporoosidiagnoosi. Näin ei tapahdu Lahdessa.

Lahden kaupungin sosiaali-, terveys- ja liikuntatoimi tekee inhimillisiä tekoja luustokuntoutujien omahoidon ja hyvinvoinnin edistämiseksi yhteistyössä Suomen Luustoliiton ja sen jäsenyhdistyksen Päijät-Hämeen Osteoporoosiyhdistyksen kanssa. Lahden kaupungin ammattilaiset johtoa myöten pitävät tärkeänä osteoporoosin haittojen, kaatumisten ja murtumien ehkäisyä. Murtuma on henkilökohtainen tragedia. Lahden kaupungin ammattilaiset uskovat ja panostavat osteoporoosia sairastavien omahoidon, toimintakyvyn, itsenäisen kotona selviytymisen sekä kuntoutumisen edistämiseen ja tukemiseen.

Lahdessa pienienergisen murtuman saaneelle henkilölle tehdään osteoporoosin riskikartoitus, jotta hän pääsee tarvittaessa osteoporoosin tutkimuksiin sekä sen hoidon ja seurannan piiriin. Lisäksi osteoporoosidiagnoosin saanut luustokuntoutuja kutsutaan infotilaisuuteen, jossa sairaudesta ja sen omahoidosta kerrotaan enemmän. Samalla luustokuntoutuja pääsee vapaaehtoisen vertaistuen piiriin. Tämän jälkeen luustokuntoutujan on mahdollista saada lisätietoa ja -tukea pidemmällä omahoitokurssilla.

Ammattilaisten inhimilliset teot ovat luustokuntoutujan itsenäisen arkiselviytymisen ja hyvinvoinnin perusta.

Iiris Salomaa, fysioterapeutti (AMK), Kaatumis- ja osteoporoosiklinikka, Lahden kaupunki

Sähköp. iiris.salomaa@lahti.fi

Pauliina Tamminen, luustoneuvoja-projektipäällikkö, Suomen Luustoliitto ry

Sähköp. pauliina.tamminen@luustoliitto.fi

Suomen Luustoliitto ry on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, joka yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa edistää kansalaisten luustoterveyttä ja yleistä hyvinvointia. Luustoliiton tarkoituksena on lisätä tietoutta luustosta sekä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa vähentää osteoporoosin, kaatumisten ja luunmurtumien ilmaantuvuutta. Luustoliitto pyrkii turvaamaan luustokuntoutujille varhaisen tutkimuksen, hyvän hoidon ja toimivan kuntoutuksen.