Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Novartiksen Xolair® (omalitsumabi) -valmisteen korvattavuus laajenee 1.6.2016 alkaen

Novartis Finland

Julkaistu: 01.06.2016 klo 11:09
Julkaisija: Novartis Finland

• Omalitsumabille (Xolair®) on myönnetty rajoitettu peruskorvattavuus (40 %) yli 12-vuotiaiden vaikean kroonisen spontaanin urtikarian hoitoon, kun potilaan vaikeat urtikariaoireet (Urticaria Activity Score UAS7≥28) ovat kestäneet yli kuusi viikkoa, oireita laukaisevaa ulkoista tekijää ei ole pystytty tunnistamaan ja H1-antihistamiinihoitoa on jatkettu vähintään kuuden viikon ajan ilman riittävää vastetta.

• B-lausunnossa tulee sairauden lisäksi kuvata, missä ja kenen antamana ja valvonnassa hoito on suunniteltu annettavaksi.

• Peruskorvausoikeus myönnetään kerralla enintään kuudeksi kuukaudeksi. Jatkokorvausoikeus voidaan myöntää, jos potilaan UAS7-pisteet ovat vähintään puolittuneet hoidon aikana ja hoidon tauotuksen aikana urtikaria-oireet ovat olleet vaikeat (UAS7 ≥ 28). Jatkokorvausoikeus voidaan myöntää ensimmäisellä kerralla enintään kuudeksi kuukaudeksi ja sen jälkeen kerralla enintään kahdeksi vuodeksi.1

”Peruskorvattavuuden myötä omalitsumabin saatavuus paranee myös yksityisen terveydenhuollon piirissä oleville kroonisesta spontaanista urtikariasta kärsiville potilaille”, kertoo toiminnanjohtaja Sirpa Pajunen Iholiitosta. ”Korvattavuuden saaminen on merkittävä asia, sillä sairaus heikentää potilaiden elämänlaatua6 ja uusille hoitovaihtoehdoille on tarvetta”, Pajunen jatkaa.

Myyntiluvan urtikarian hoitoon omalitsumabi sai helmikuussa 2014. Omalitsumabin toinen käyttöaihe on vaikea allerginen astma, johon myönnettiin myyntilupa vuonna 2005 ja rajoitettu peruskorvattavuus vuonna 2011.

Omalitsumabi (Xolair®) kroonisen spontaanin urtikarian hoidossa

Omalitsumabi-valmisteen tehoa spontaanin urtikarian hoidossa on tutkittu faasin III tutkimuksissa. Näissä tutkimuksissa valmiste poisti useilla potilailla oireet kokonaan.2-4

Omalitsumabi salpaa immunoglobuliini E:tä (IgE), joka on avainasemassa histamiinin aiheuttamissa ihoreaktioissa kroonisessa spontaanissa urtikariassa. Omalitsumabi vähentää vapaan IgE:n määrää elimistössä ja näin vaimentaa histamiinia vapauttavien solujen aktiivisuutta.5

Lääkkeen toimintamekanismia kroonisessa spontaanissa urtikariassa tutkitaan edelleen, ja sen myötä voidaan saada uutta tietoa myös sairauden syntymekanismista.

Krooninen spontaani urtikaria

Noin 0,5–1,0 % väestöstä kärsii kroonisesta urtikariasta juuri nyt (pisteprevalenssi). Kahdessa kolmasosassa tapauksista kyseessä on krooninen spontaani urtikaria.6

Urtikariakohtaus alkaa yleensä kutinalla. Lievemmissä tapauksissa kutinaa on vain niissä kohdissa, joihin paukamia ilmestyy. Paukamat alkavat kohota sitten muutamassa minuutissa, ja reaktio on voimakkaimmillaan yleensä 30–60 minuutin kuluttua. Ominaista paukamille on, että ne vaihtavat paikkaa ollen seuraavana päivänä eri paikassa kehoa.7

Joka toisella urtikariapotilaalla on paukamien ohella myös turvotusta, ns. angioödeemaa. Turvotusta on tavallisesti vain pienellä alueella, esimerkiksi silmäluomessa, huulessa, sormessa, jalkapohjassa tai käsivarressa. Jos turvotusta ilmenee nielussa tai kielessä, turvotus voi olla hengenvaarallista.8-9

Hankalien iho-oireiden lisäksi krooninen spontaani urtikaria vaikuttaa merkitsevästi myös potilaan yleiseen elämänlaatuun. Ihon kutina vaikeuttaa nukahtamista ja vaikuttaa unen laatuun. Huonosti nukutuista öistä seuraa väsymys, joka heikentää suoriutumista töissä tai koulussa. Kutina myös häiritsee keskittymistä työhön, aiheuttaa poissaoloja töistä ja vaikuttaa vapaa-ajan harrastuksiin. Usein potilaat myös häpeävät ulkonäköään ja välttelevät sosiaalista kanssakäymistä oireiden ollessa aktiiviset. Oireiden ilmaantumisen ennustamattomuus aiheuttaa ylimääräistä stressiä potilaille. Kroonista spontaania urtikariaa sairastavat potilaat kärsivät myös masennuksesta ja ahdistuneisuudesta.6

Kroonisen spontaanin urtikarian hoidon tavoitteena on potilaan oireettomuus. Ensisijaisena lääkehoitovaihtoehtona ovat väsyttämättömät H1-antihistamiinit. Kuitenkin vain noin puolet potilaista saa hoitovasteen H1-antihistamiineilla niiden hyväksytyillä annoksilla. Yleiseksi hoitokäytännöksi onkin muodostunut H1-antihistamiinien vuorokausiannosten nostaminen kaksin- tai jopa nelinkertaiseksi, vaikka näille korkeammille hoitoannoksille ei olekaan olemassa virallista käyttöaihetta.6,10,11

Lisätietoa:

Lääketieteellinen asiantuntija Laura Fagerhed, email: laura.fagerhed@novartis.com, puh. 040 827 8242

Viitteet

1.     www.kela.fi

2.     Kaplan A et al. Omalizumab in patients with symptomatic chronic idiopathic/spontaneous urticaria despite standard combination therapy. J Allergy Clin Immunol. 2013;132:101−9

3.     Maurer M et al. Omalizumab for the treatment of chronic idiopathic or spontaneous urticaria. NEJM. 2013;369:924−35

4.     Saini S et al. Efficacy and safety of omalizumab in patients with chronic idiopatic/spontaneous urticaria who remain symptomatic on H1 Antihistamines: A randomized, placebo-controlled study. J Invest Dermatol 2015;135:67−75

5.     Xolair-valmisteyhteenveto

6.     Maurer M et al. Unmet clinical needs in chronic spontaneous urticaria. A GA2LEN task force report. Allergy. 2011;66:317−330

7.     Hannuksela M. Kutina on pirullista, raapiminen taivaallista. Kustannus Oy Duodecim ISBN 951-656-181-0. 20014

8.     Hannuksela-Svahn A. Tietoa potilaalle: Angioödeemat. 19.8.2014 Lääkärikirja Duodecim. www.terveysportti.fi

9.     Axelrod S et al. Urticaria and angioedema J Med 2011;78:784−802

10.   Zuberbier T et al. The EAACI/GA2LEN/EDF/WAO Guideline for the definition, classification, diagnosis, and management of urticaria: the 2013 revision and update. Allergy 2014;69:868−87

11.   Salava A. Nokkosihottumat (urtikariat) Lääkärin käsikirja Duodecim 10.5.2016 www.terveysportti.fi

Novartis Finland

Novartis tuottaa ja tarjoaa terveydenhoidon ratkaisuja potilaiden ja yhteiskunnan muuttuviin tarpeisiin seuraavilla alueilla: innovatiiviset alkuperäislääkkeet, laadukkaat rinnakkaisvalmisteet sekä silmäkirurgiset laitteet ja silmätuotteet. Konsernin liikevaihto vuonna 2015 oli 45 miljardia euroa, ja se työllistää noin 119 000 työntekijää yli 150 maassa. Novartis investoi terveysalalla merkittävästi tutkimukseen ja kehitykseen. Vuonna 2015 tutkimusinvestoinnit olivat yhteensä 8 miljardia euroa eli 18 % liikevaihdosta. Konsernin pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Suomessa yhtiötä edustaa Novartis Finland Oy. Lisätietoja osoitteesta www.novartis.fi.