Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Nikotiiniriippuvuus keuhkoahtaumataudin taustalla

Suomen ASH ry

Nikotiiniriippuvuus keuhkoahtaumataudin taustalla

Julkaistu: 18.11.2014 klo 12:30
Julkaisija: Suomen ASH ry

Yleisimmät tupakan aiheuttamat terveysvaikutukset tunnetaan, mutta keuhkoahtaumatauti on tuntemattomampi ja salakavalasti ilmenevä sairaus. Keskiviikkona, 19.11.2014, vietetään Maailman keuhkoahtaumatautipäivää. Päivän teemana on keuhkoahtaumataudin varhainen toteaminen ja hoito.

Keuhkoahtaumataudista 90 % selittyy tupakoinnilla, joten tupakoimattomuus on parasta sairauden ehkäisyä ja tupakoinnin lopettaminen parasta sairauden hoitoa.  Myös ympäristön tupakansavulle altistuminen lisää keuhkoahtaumataudin vaaraa.

Tupakan nikotiini muuttaa pysyvästi aivojen rakenteita ja aiheuttaa voimakkaan riippuvuuden, joka pakottaa tupakoitsijan varsin nopeasti tupakkatuotteiden pysyvään käyttöön.  Tämän seurauksena keuhkot ja muu elimistö altistuvat haitallisille aineille, jotka vähitellen vaurioittavat ja tuhoavat elimistöä.

- Keuhkoahtaumatauti on kolmen tekijän summa: krooninen keuhkoputken tulehdus, keuhkojen laajentuma ja hengitysteiden ahtautuminen. Muutokset ilmenevät hengityksen vaikeutumisena ja keuhkojen kaasujen vaihdon vähenemisenä. Keuhkomuutokset ovat pysyviä.  Tilanne pahenee tupakoinnin jatkuessa ja lopulta potilas tukehtuu.   Sairaudessa syyttävä sormi osoittaa nikotiiniriippuvuutta ja tupakkatuotteen sisältämiä myrkkyjä, toteaa Lääkärit tupakkaa vastaan verkoston puheenjohtaja Olli Simonen.

Alkuvaiheessa keuhkoahtaumatauti on oireeton. Sairauden edetessä tyypillisiä oireita ovat vähitellen paheneva hengenahdistus, pitkittynyt yskä, joka johtaa osalla tupakoitsijoista vähitellen keuhkoahtautumatautiin. Keuhkoahtaumatauti tunnistetaan parhaiten keuhkojen toimintaa mittaavalla puhalluskokeella, joka kertoo keuhkojen tilavuuden muutoksista ja siitä miten keuhkot toimivat.

Keuhkoahtaumatauti on ehkäistävissä oleva, mutta parantumaton sairaus. Kuitenkin sairastuneen elämänlaadun eteen on paljon tehtävissä. Hoidossa merkityksellisintä on tupakoinnin lopettaminen, liikunta ja lääkehoito.

FAKTALAATIKKO

• Maailman terveysjärjestö, WHO arvioi, että tällä hetkellä 64 miljoonalla ihmisellä on keuhkoahtaumatauti.
  • Terveysjärjestön mukaan keuhkoahtaumatautiin kuoli kolme miljoonaa ihmistä vuonna 2005.
  • Noin 90 % keuhkoahtaumatautiin liittyvistä kuolemantapauksista on vähä- tai keskituloissa maissa.
  • Euroopassa keuhkoahtaumatautia sairastavia on väestöstä 4-10 %.
  • Sairaus on yleinen niin miesten kuin naistenkin keskuudessa.
  • WHO ennustaa, että keuhkoahtaumataudista tulee kolmanneksi yleisin kuolemansyy vuoteen 2030 mennessä, ellei tupakointia ja ilmansaasteille altistumista saada vähentymään.

Erikoislääkäri
Olli Simonen
Lääkärit tupakkaa vastaan -verkosto

Suomen ASH on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö ja yhteistyöverkosto. Toimintamme painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn, tavoitteenamme on Savuton Suomi 2040. Olemme mukana ehkäisevän päihdetyön verkostossa ja hallinnoimme Savuton Suomi 2040 -hanketta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki