Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Näin matkustat ilman selkäkipuja

Näin matkustat ilman selkäkipuja

Julkaistu: 16.06.2016 klo 10:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Juhannusreissu tai kesälomamatka edessä? Pitkä matka tien päällä voi hermojen ohella koetella myös selkää. Näillä Selkäliiton vinkeillä vältät niska- ja selkäkipuja.

- Autolla ajaminen aiheuttaa monelle niska-, hartia- ja selkäkipuja. Ajon aikana kuljettaja joutuu istumaan pitkään samassa asennossa ja altistuu tärinälle. Liikkumaton asento myös heikentää selän aineenvaihduntaa, selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg Selkäliitosta kertoo.

Huomioi ajoasento ja muista tauot

Autoilevan kannattaa kiinnittää huomiota hyvään ajoasentoon ja autoilun tauottamiseen.

• Istu penkin perälle siten, että selkä saa hyvän tuen selkänojasta. Jos auton istuimessa ei ole hyvää selkätukea, siihen voi hankkia irrallisen tuen tai laittaa selän taakse rullatun pyyheliinan tai auton penkkiin sopivan tyynyn estämään alaselän liiallista pyöristymistä.
  • Rentouta niska-hartiaseudun lihakset ajon aikana, niin et aja hartiat korvissa. Istuimen niskatuen käyttö rentouttaa niska-hartiaseutua.
  • Älä purista rattia liian tiukasti.
  • Pidä lepotaukoja riittävän usein, vähintään kahden tunnin välein.
  • Tee pysäköintipaikalla vetreyttäviä ja venyttäviä liikkeitä, esimerkiksi pumppaa hartioita ylös-alas ja pyöritä olkapäitä. Selän taivutus korostetusti taaksepäin on hyvä vastaliike ajoasennolle.
  • Jaloittele tauolla, tee pieni kävelylenkki tai taukojumppaa. Jo pienetkin liikuntahetket auttavat parantamaan kehon aineenvaihduntaa, aktiivisuustasoa ja energiankulutusta.
  • Nauti taukokahvit seisten.

Lisää vinkkejä hyvään ajoasentoon ja selkää säästävään autosta poistumiseen löydät Selkäliiton Selkäkanavalta selkakanava.fi/nain-matkustat-ilman-selkakipuja.

Katso Selkäkanavalta myös selkäystävälliset vinkit lentomatkustamiseen selkakanava.fi/selkakipu-ja-lentaminen.

Lisätietoja medialle:
selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg, puh. 050 465 7884, linnea.vonhedenberg@selkaliitto.fi
toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi

Selkäkanava somessa
Facebook: www.facebook.com/selkakanava
Twitter: www.twitter.com/selkakanava
Instagram: www.instagram.com/selkakanava
Youtube: www.youtube.com/c/jumppakissa

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.