Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Miten sanoisit jos et voisi puhua? Puhevammaisten viikko 6.–12.10.2013

Kehitysvammaliitto

Miten sanoisit jos et voisi puhua? Puhevammaisten viikko 6.–12.10.2013

Julkaistu: 11.09.2013 klo 13:25
Julkaisija: Kehitysvammaliitto

Kansainvälinen Puhevammaisten päivä 6.10. käynnistää Puhevammaisten viikon. Suomessa on noin 65 000 puhevammaista ihmistä, jotka eivät pysty puhumaan tai joiden puhe on hyvin epäselvää. Puhevammalla tarkoitetaan vaikeutta ymmärtää tai tuottaa puhetta niin hyvin kuin arjen vuorovaikutuksen sujumiseksi olisi tarpeen.

Puhevammaisten viikolla on tapahtumia eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Joensuussa voi kokeilla asiointia kahvilassa ilman puhetta kauppakeskus Iso Myyssä 10.10. Turussa järjestetään yleisötapahtuma kauppakeskus Hansassa 12.10. Helsingissä esitetään 7.10. elokuva I Am Breathing (http://www.iambreathingfilm.com/). Elokuvan jälkeen uutisankkuri Pirjo Nuotio johtaa elokuvateatteri Bio Rexissä paneelikeskustelua, jossa alan vaikuttajat keskustelevat puhevammaisuudesta. Paneelissa ovat mukana vammaistutkimuksen professori Simo Vehmas, kunnanvaltuutettu Sara Paavolainen, lääketieteellisen etiikan dosentti, Hjelt-instituutin johtaja Ritva Halila, Pirkanmaan AVH-yhdistyksen puheenjohtaja Matti Pelttari, jolla on omakohtaista kokemusta puhevammaisuudesta, peruspalveluministerin erityisavustaja Laura Lindeberg sekä Kehitysvammaliiton tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskuksen Tikoteekin johtaja Eija Roisko. Viikko huipentuu Helsingissä Narinkkatorilla 11.10. pidettävään yleisötapahtumaan, jossa on mahdollista kokeilla erilaisia teknisiä kommunikoinnin apuvälineitä. Lisäksi tarjolla on yleisöluentoja ja työpajoja, erityiskoulujen tempauksia, kirjastojen teemaviikkoja ja keskussairaaloiden kommunikaatiokeskusten avoimien ovien päiviä. Tapahtumia on ainakin 12 paikkakunnalla: Espoossa, Helsingissä, Joensuussa, Jyväskylässä, Kajaanissa, Kuopiossa, Lahdessa, Nurmeksessa, Oulussa, Rovaniemellä, Turussa ja Vaasassa.

Tapahtumat paikkakunnittain: http://www.puhevammaistenviikko.fi/tapahtumat/

Puhevammaisten viikolla tuodaan esiin tietoa, positiivisia elämäntarinoita ja onnistuneita apuvälineratkaisuja, joiden avulla puhevammaiset ihmiset voivat osallistua yhteiskunnan normaaliin toimintaan. Moni puhevammaisista henkilöistä, heidän omaisistaan ja jopa ammattilaisista ei tiedä näistä apuvälineratkaisuista ja muista mahdollisuuksista kommunikoida. Kommunikoinnin apuvälineet voisivat auttaa noin 30 000 puhevammaista henkilöä. Siksi puhevammaisten viikolla on tärkeää tuoda esille näitä ratkaisuja.

Puhevammaisten viikko herättelee pohtimaan, miten sanoisit, jos et voisi puhua. Puhevammaisuus voi kohdata ketä tahansa missä iässä tahansa. Jokaisella on oikeus puhua ja ilmaista itseään. Ymmärretyksi tuleminen edellyttää toimivia kommunikointikeinoja. Oikeus kommunikointiin on perusoikeus.

Puhevammaisten viikkoa koordinoi Kehitysvammaliiton tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekki. Yhteistyökumppaneina ovat lukuisat puhevamma-alan järjestöt, valtion erityiskoulut, kirjastot ja keskussairaalat.

Lisätietoa:
Kehitysvammaliiton tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekin johtaja Eija Roisko, eija.roisko@kvl.fi, puh. 040 590 3801 tai toimintaterapeutti Riikka Marttinen, riikka.marttinen@kvl.fi, puh. 040 540 6241. Kauttamme löytyy myös haastateltavia, joilla on omakohtaista kokemusta puhevammaisuudesta.

Puhevammaiset henkilöt kertovat elämästään:

www.puhevammaistenviikko.fi
www.facebook.com/Puhevammaistenviikko

Kehitysvammaliitto toimii kehitysvammaisten ja muiden oppimisessa, ymmärtämisessä ja kommunikoinnissa tukea tarvitsevien ihmisten tasa-arvon ja osallisuuden puolesta. Tietotekniikka- ja kommunikaatiokeskus Tikoteekki on osa Kehitysvammaliiton toimintaa. Tikoteekki edistää puhevammaisten ihmisten kommunikointia ja vammaisten ihmisten  tietotekniikan käyttöä. Toimintaa tukee Raha-automaattiyhdistys.