Pelaten terveeks -konferenssi JAMKin Dynamolla 5.11.
Peliteknologia ja uudenlaiset verkkopohjaiset sovellukset tarjoavat uusia ratkaisuja terveydenhuollon tarpeisiin. Eri-ikäisille ja eri kohderyhmille suunnitellut pelit mahdollistavat parhaimmillaan innostavia vaihtoehtoja oman terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen. Hyötypeleiksi, serious games, kutsutaan sellaisia pelejä, jotka on suunniteltu pääasiassa muuhun tarkoitukseen kuin viihteeksi.
Vaikka hyöty- ja terveyspeleistä saattaisi olla hyötyä mielenterveyskuntoutujien arjen hallinnassa, on tutkimustietoa niukasti saatavilla. Peleihin liittyvän yllätyksellisyyden sekä simulointikykyvyn vuoksi niillä saattaa olla enemmän keinoja osallistuttaa sekä inspiroida kohderyhmää kuin ns. perinteisillä menetelmillä. Pelien avulla voidaan kehittää fyysisiä taitoja, tiedollista osaamista ja vahvistaa pelaajan sosiaalista aktiviteettia.
– Pelit tarjoavat elämyksiä, onnistumisia, haasteita ja pettymyksiä sekä mahdollisuuksia näiden tilanteiden käsittelyyn. Aiemmin hyötypelejä on käytetty mm. pitkäaikaissairaiden tukemisessa, vammaisten lasten kuntoutuksessa ja neurologisessa kuntoutumisessa, Pelaten terveeks! -hankkeen projektipäällikkö ja lehtori Katja Raitio kertoo.
Digitaalisuutta ja pelillisyyttä osana terveydenhuollossa käytettäviä menetelmiä voidaankin pitää melko mullistavana ajattelutapana. Pelien kehittäminen ja tuominen osaksi ohjausprosessia haastaa olemassa olevat toimintatavat ja ajattelun kuntoutuksessa. Mielenterveyskuntoutujia voidaan pitää uutena asiakasryhmänä terveys- ja hyötypelisovellutusten kehittämisessä.
JAMKin toteuttaman Pelaten terveeks -hankkeen aikana on haastateltu eri kohderyhmiä: pelialan toimijoita, mielenterveyskuntotutujia, sosiaali- ja terveysalan järjestöjä sekä omaisia. Tähän mennessä on toteutettu 22 yksilö-, pari- tai ryhmähaastattelua.
– Haastatteluiden perusteella pelillisyys voisi tuoda uusia vaihtoehtoja palveluvalikoimaan ja mahdollistaisi parhaimmillaan matalan kynnyksen palveluita myös niille asiakkaille, jotka jäisivät muuten palveluiden ulkopuolelle. Nuoret diginatiivit, joilla nettimaailma on jatkuvasti läsnä ja teknologia hallussa, tuovat haasteita terveydenhuollon kehittämiseen, kuinka vastaamme tähän haasteeseen? Raitio pohtii.
Toisaalta digimaailma ja sen tuntemattomuus pelottaa osaa työntekijöistä. Uudet työtavat haastavat aiemmat tavat toimia ja siirtyminen ei-kasvokkain tapahtuvaan kommunikointiin herättää epäluuloja. Onko se oikeaa työtä? Teknologia voi olla haastavaa käyttää ja se vaikuttaa asenteisiin pelillisyyttä kohtaan kielteisesti.
Näistä teemoista keskustellaan valtakunnallisessa Pelaten terveeks? – konferenssissa, joka pidetään 5.11. klo 9.30-16 JAMKin Dynamon auditoriossa, piippukatu 2.
Median edustajat ovat tervetulleita tapahtumaan.
Pelaten terveeks? – Edutainment ja mielenterveyspalveluiden kehittäminen” -projekti on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama, 17.3. - 31.12.2014 toteutuva ja JAMKin toteuttama kehittämishanke. Projektilla haetaan vastauksia siihen, millaisia hyöty- ja terveyspelejä sekä uudenlaisia verkkosovelluksia kannattaa rakentaa ja suunnitella mielenterveystyöhön, jotta työorganisaatiot saisivat uudenlaisia tapoja ohjata ja tukea nuorten mielenterveyskuntoutujien arjen hallintaa. Lisäksi haetaan tietoa siitä, miten ja mitä pelillisyyden elementtejä voisi käyttää voimavarana ja kuntouttavina tekijöinä nettimaailmassa paljolti arkeansa viettävä nuoren mielenterveyskuntoutujan kohdalla. Uusien menetelmien tavoitteena on tukea nuorten asiakkaiden opiskeluun ja / tai työelämään palaamista sekä lisätä heidän osallisuutta omaan kuntoutusprosessiinsa.
Lisätietoja:
Katja Raitio, lehtori, 0400 976 767, [email protected], Jyväskylän ammattikorkeakoulu, hyvinvointi
Pauliina Hietalahti
Tiedottaja
FM, Communication Specialist
+358 50 433 8011
[email protected]
www.jamk.fi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu | JAMK University of Applied Sciences
Rajakatu 35 | FI-40200 Jyväskylä, Finland
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1