Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Mediakutsu- Kutsumme median edustajat ti 6.9. klo 13.00 Päijät-Hämeen keskussairaalan Sydänkeskukseen seuraamaan leikkausta

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Julkaistu: 05.09.2016 klo 10:39
Julkaisija: Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymä

Kutsumme median edustajat ti 6.9. klo 13.00 Päijät-Hämeen keskussairaalan Sydänkeskukseen seuraamaan leikkausta, jossa

Päijät-Hämeen keskussairaalan Sydänkeskuksessa asennetaan ensimmäisenä Pohjoismaissa keuhkovaltimopaineanturi potilaan keuhkovaltimoon

Keuhkovaltimopaineanturi asennetaan potilaan keuhkovaltimoon. Anturi mittaa keuhkovaltimon painetta. Sydämen vajaatoimintapotilaan lääkitystä ja hoitoa voidaan säätää keuhkovaltimopainelukemaa hyväksi käyttäen. Potilas voi tehdä mittauksen kotona langattoman mittauslaitteen avulla, joka lähettää tiedot valtimon paineesta suojatun verkkoyhteyden kautta hoitavalle lääkärille.

Päijät-Hämeen keskussairaalassa on tehty nefrologian (munuaistautien) alan tutkimusta. Nyt alkavassa uudessa tutkimuksessa keuhkovaltimopaineanturi asennetaan potilaalle, joka sairastaa vaikeaa munuaisten vajaatoimintaa ja sen vuoksi dialyysi- eli keinomunuaishoitoa.. Tutkimuksessa on tarkoitus selvittää, onko keuhkovaltimon paineen mittauksesta hyötyä keinomunuaispotilaan hoidon ohjauksessa. Tämä on myös askel uuden teknologian hyödyntämisessä potilaan hoidossa.

Laitteen asennuksen tekevät tutkimusryhmän vastaava tutkija, osastonylilääkäri, kardiologi Tuomas Kerola toimenpideryhmänsä kanssa (sairaanhoitajat Johanna Erkkilä, Jaana Hartikainen, Taina Savolainen ja Merja Tiainen). Koska leikkaus ensimmäinen laatuaan Pohjoismaissa, mukana leikkauksessa on teknisenä tukena laitteen valmistavan St Jude Medicalin edustaja, Dawn Stewart Lontoosta.

Lisätiedot kardiologi Tuomas Kerola, puh. 044 719 5849

Tapaaminen ti 6.9. klo 12.45 Akuutti 24 aulassa, josta siirrymme Sydänkeskukseen.

Päijät-Hämeen suurin sosiaali- ja terveysalan palveluntuottaja ja työnantaja. Intohimona hyvinvointi. Potilaan ja asiakkaan etu edellä www.phsotey.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki