Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Marja Toivion Kuka lasta varjelee -romaani valaisee lastensuojelun pimeää puolta

Arktinen Banaani

Julkaistu: 18.10.2016 klo 08:45
Julkaisija: Arktinen Banaani

Kuka lasta varjelee -romaani ottaa voimakkaasti kantaa lastensuojelun tilaan Suomessa tällä hetkellä. Teos on itsenäinen jatko-osa juristina työskentelevän Marja Toivion kiitosta saaneille Lastani et tapaa ja Lain yläpuolella -romaaneille.

Asianajaja Katariina Elosalon neuvo yksinhuoltajaäidille on tyly: ”Älä luota lastensuojeluun vaikka olisit kuinka väsynyt lapsesi kanssa!” Kun viranomaiset vetoavat resurssipulaan ja epäilevät äidin jaksamista, Katariina on lopulta ainoa, joka pitää lapsen puolta. Itse hän joutuu osalliseksi perintöriitaan, jossa vanhuksen sukulaiset leimaavat hänet manipuloijaksi ja hyväksikäyttäjäksi.

Ajankohtaisen aiheensa ohella Kuka lasta varjelee on samalla myös naisen kasvutarina. Vaikeudet karaisevat Katariinaa, joka oppii vihdoin pitämään puoliaan ja luottamaan itseensä niin työssä kuin yksityiselämässäänkin.

Marja Toivio (s. 1955) on Järvenpäässä asuva juristi ja kirjailija, jolla on parinkymmenen vuoden kokemus huoltajuuskiistoja ja pahoinpitelytapauksia hoitavana asianajajana. Hänen romaaninsa sijoittuvat suomalaisessa kirjallisuudessa harvoin kuvattuun asianajomaailmaan. Vahvan todellisuuspohjan omaavien teostensa kautta Marja Toivio tuo suomalaisen yhteiskunnan nurjan puolen vaikuttavasti ja koskettavasti iholle.

Marja Toivio on tavattavissa Helsingin Kirjamessuilla Arktisen Banaanin osastolla 6b68 pe 28.10. klo 16.30 ja su 30.10. klo 15.30.

Marja Toivio

Kuka lasta varjelee

ISBN 978-952-270-297-5

283 sivua. Arktinen Banaani 2016.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Marja Toivio, puh. 0400 811 909, marja.toiviokaasinen@gmail.com

Lehdistökappaleet: Arktinen Banaani, Harto Pasonen, puh. 050 529 9768, harto.pasonen@sarjakuva.com

Arktinen Banaani tunnetaan erityisesti sarjakuvajulkaisuistaan, joiden vahvinta kotimaista kärkeä edustavat B. Virtanen, Fingerpori ja Kamala luonto. Sarjakuvakirjoja yritys on myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta. Viime vuosina kustannustoiminta on laajentunut myös kauno- ja tietokirjallisuuteen.