Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Marianne Sipilä Euroopan sairaanhoitajajärjestön EFN:n puheenjohtajaksi

Suomen sairaanhoitajaliitto

Marianne Sipilä Euroopan sairaanhoitajajärjestön EFN:n puheenjohtajaksi

Julkaistu: 27.09.2013 klo 13:29
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Suomen sairaanhoitajaliiton varapuheenjohtaja Marianne Sipilä valittiin tänään Euroopan sairaanhoitajajärjestöjen liiton EFN:n (European Federation of Nurses Associations) puheenjohtajaksi. EFN toimii Euroopan alueella sairaanhoitajien ja hoitotyön aseman edistämiseksi.

- Terveydenhuollossa tehdään lähivuosina tärkeitä arvovalintoja, ei vain meillä Suomessa vaan koko Euroopassa. Taloudellisen tilanteen heikkeneminen näkyy erityisesti perusterveydenhuollon palveluissa. Euroopan sairaanhoitajajärjestöt yhdistävä EFN on vahva organisaatio ja sitä tarvitaan juuri nyt puhumaan laadukkaan hoitotyön ja potilaan tasa-arvoisen hoidon puolesta, Sipilä sanoo.

Ajankohtaisia kysymyksiä on muun muassa EFN:n esiin nostama työvoimakysymys. EFN on kantanut huolta siitä, että taloudellisessa ahdingossa Euroopan maat tekevät lyhytnäköisiä ratkaisuja sosiaali- ja terveysalalla.

- Sama työ halutaan teettää halvemmalla työvoimalla. Korkeasti koulutettuja sairaanhoitajia irtisanotaan ja hoitohenkilöstön kelpoisuusvaatimuksia alennetaan. Tämä on vain ongelman siirtämistä tulevaisuuteen. Hoidon laadun heikentyminen vaarantaa potilasturvallisuutta ja lisää kustannuksia pitkällä tähtäimellä. Siihen meillä ei ole varaa, Sipilä toteaa.

Marianne Sipilä on koulutukseltaan sairaanhoitaja ja terveystieteiden maisteri. Tällä hetkellä hän työskentelee Metropolia Ammattikorkeakoulun suomen- ja englanninkielisen sairaanhoitajatutkinnon koulutuspäällikkönä. Sipilä aloittaa EFN:n puheenjohtajana tästä päivästä lähtien.

Liite: Marianne Sipilän valokuva

Marianne Sipilä, Sairaanhoitajaliiton varapuheenjohtaja, marianne.sipila@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 044 529 0040
Laura Niemi, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 3738 602
European Federation of Nurses Associations: www.efnweb.be

Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea je edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Sairaanhoitajaliittoon kuuluu yli 51 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.