Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Maailman urtikariapäivä 1.10. Kyselytutkimus vahvisti: Kroonisen urtikarian aiheuttamat toistuvat kutinajaksot, ihon paukamat ja turvotus heikentävät unta ja elämänlaatua

Novartis Finland

Julkaistu: 30.09.2016 klo 08:00
Julkaisija: Novartis Finland

Kroonista urtikariaa sairastaville ja heidän perheenjäsenilleen suunnatun kyselytutkimuksen mukaan urtikaria on ikävä ja elämänlaatua heikentävä vaiva.1 Yli puolella (54 %) kroonista urtikariaa sairastavista (119 vastaajaa) oireet vaikuttavat häiritsevästi yöuneen. Lähes puolella potilaista urtikaria vaikuttaa myös harrastuksiin, kolmanneksella jopa sosiaalisiin suhteisiin ja työssä käyntiin.

Urtikaria on yleinen vaiva, jonka oireet kannattaa tunnistaa

Urtikariaa eli nokkosihottumaa on joka viidennellä ainakin kerran elämässä.2 Oireet muistuttavat nokkosen polttamia, kutiavia paukamia tai läiskiä. Tyypillistä on, että paukamat vaihtavat paikkaa ja pysyvät samalla paikalla vain vuorokauden. Joka toisella on nokkospaukamien lisäksi myös turvotusta, ns. angioödeemaa esimerkiksi huulissa, kielessä, silmäluomessa, kädessä tai jalassa.2 Lääkäriin tulee hakeutua heti, mikäli nokkosihottuma alkaa hyvin äkillisenä ja laajana ja siihen liittyy kielen, suun tai nielun turvotusta.2

”Joskus urtikariaa ei pysty edes yhdistämään mihinkään, se vain tulee, mikä on mielestäni hankalinta”, toteaa 32 vuotta urtikarian kanssa elänyt Aija Honkanen. ”Urtikaria tuntuu ennen kaikkea sietämättömänä kutinana. Lapsuuden syksyt ja kosteat metsät ovat jättäneet muistot kutinasta, joka tuli minulle lähes poikkeuksetta. Pidän liikunnasta, mutta mieluummin sisätiloissa tai hyvällä säällä ulkona. Kurkun turpoaminen, vaikka lievästikin, on pelottava kokemus”, hän jatkaa.

Onneksi apua on saatavilla

Kroonisesta urtikariasta puhutaan, kun oireet kestävät yli kuusi viikkoa. Kyselytutkimukseen vastanneista diagnosoiduista kroonista urtikariaa sairastavista potilaista (72 vastaajaa) lähes kolmanneksella kesti saada lääkärin diagnoosi vuoden tai kauemmin. Urtikarian takia ei aina hakeuduta lääkäriin. Mikäli urtikariaa ei oltu diagnosoitu lääkärissä, tunnistettiin se useimmiten itse (73 %) esimerkiksi internetin avulla.

Jos urtikarian oireet häiritsevät, on hyvä hakeutua lääkäriin mahdollisen hoidon saamiseksi. Sopivan lääkityksen avulla valtaosa potilaista pystyy nauttimaan elämästä pääosin ilman oireita. Myös vertaistuesta on kroonista ihotautia sairastaville yleensä suurta apua.

”Lapsena naama laikukkaana ja kutisevana muistan usein kertoneeni, että tämä ei tartu”, kertoo Aija Honkanen. ”Kroonisesta urtikariasta kärsiviä haluaisin kannustaa etsimään aktiivisesti ratkaisua yhdessä lääkärin kanssa”, hän kannustaa.

Maailman urtikariapäivää vietetään 1.10.2016. Suomessa urtikariapäivän järjestävät yhteistyössä Iholiitto ja Novartis.

Lue lisää: www.urtikariapaiva.fi

Sirpa Pajunen, toiminnanjohtaja, Iholiitto ry

Puh. 050 408 7335, email: sirpa.pajunen@iholiitto.fi

Viitteet

1 Lisätietoa kyselytutkimuksesta:

• Iholiitto ry ja Novartis Finland Oy halusivat selvittää kroonisen urtikarian kanssa elävien ja heidän perheenjäsentensä kokemuksia ennen Maailman Urtikariapäivää 1.10.
  • Kyselyyn vastasi syyskuussa 2016 yhteensä 215 yli 18-vuotiasta suomalaista. Tutkimus toteutettiin KANTAR TNS:n väestöpaneeleissa internetkyselynä.

2 Nokkosihottuma eli urtikaria 1.7.2014. Lääkärikirja Duodecim. www.terveyskirjasto.fi