Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Maailman johtava loistutkimuksen professori Sarah Randolph suosittelee rokotetta TBE:tä vastaan

Pilgrim Oy

Julkaistu: 25.06.2012 klo 10:53
Julkaisija: Pilgrim Oy

Asiantuntijahaastattelu, Puutiaiset ja puutiaisaivotulehdus, 25.6.2012

Maailman johtava loistutkimuksen professori

Sarah Randolph suosittelee rokotetta TBE:tä vastaan

”Erityisesti suomalaisia on kehotettava ehkäiseviin toimiin kuten rokottamiseen, jos harrastaa luonnossa liikkumista, metsästystä tai marjastusta tai oleilee kesämökillä.”

TBE-virus ja puutiaiset ovat kuuluneet luonnollisena osana maailman eliöstöön miljoonien vuosien ajan. Niin puutiais- kuin TBE-viruskantakin ovat vuosituhansien saatossa olleet alttiina luonnon muutoksille, joiden seurauksena esiintyvyys ja levinneisyys ovat vaihdelleet.

Ympäristölliset muutokset, erityisesti villien isäntäeläinten kuten peurojen, määrän kasvu sekä jossain määrin ilmaston lämpeneminen lisäävät puutiaiskantoja ja kasvattavat niiden esiintymisalueita yhä pohjoisemmilla alueilla.

- Kun TBE-virukselle vallitsee suotuisat ilmasto-olosuhteet, myös puutiaisaivotulehdustapausten määrä kasvaa, Oxfordin yliopiston loistutkimuksen professori Sarah Randolph kertoo.

Ihmisissä tavattavan TBE-viruksen esiintyvyyden muutoksissa voidaan erottaa useita selvästi erottuvia malleja. Suuressa osassa Länsi-Eurooppaa TBE-viruksen esiintyvyys ihmisillä on kasvanut tasaisesti. Kesällä 2006 koetun TBE-tapausten piikin arvellaan johtuneen silloisista poikkeuksellisen hyvistä sääolosuhteista, jotka innostivat ihmisiä ulkona oleiluun ja luonnossa liikkumiseen tavallista enemmän.

Entisissä kommunistimaissa koettiin 1990-luvulla selvä TBE-tapausten määrän kasvu.

Sen aiheutti ympäristöllisten tekijöiden lisäksi ihmisten sopeutuminen sosioekonomisten olosuhteiden muutokseen, ts. kommunismin ajan päättymiseen ja markkinatalouteen siirtymiseen.

Vuodet 2006, 2009 ja 2010 selkeitä piikkejä

Tapaukset ovat vähentyneet tämän vuosituhannen aikana hiukan, osittain ihmisten tietoisuuden kasvun johdosta.

- Satunnaisia piikkejä kuitenkin löytyy, kuten aiemmin kuvattu kesä 2006 sekä lisäksi vuodet 2009-2010. Jälkimmäisen taustalla ovat taloudellisesti kovat ajat ja ihmisten turvautuminen metsästykseen ja marjastukseen ravinnontarpeen tyydyttämiseksi.

Ainoastaan Unkarissa koettiin selkeä TBE-tautitapausten lasku vuonna 1997.

- Arvioidemme mukaan lasku johtui maan samaan aikaan toteutuneesta julkisen terveydenhuollon muutoksesta, minkä seurauksena ihmiset joutuivat maksamaan omista diagnooseistaan.

Fenno-Skandiassa tasaista kasvua

Fenno-Skandian TBE-tilanteesta tiedetään vähemmän.

- Vuosina 1984 ja 2000 havaittiin selkeät kasvupiikit Fenno-Skandian alueella, ja sen jälkeen on nähty tasaista kasvua. Tämänhetkinen tieto viittaa siihen, että ilmaston lämpeneminen ei ole ainoa puutiaisten lisääntymiseen ja TBE:n yleistymiseen vaikuttava tekijä.

Ihmisten käyttäytymisen ja ilmaston lisäksi monien muiden ympäristöolosuhteiden muutokset näyttelevät tärkeää roolia ilmiön takana.

- Ilmaston lämpenemisen vaikutus oman tutkimustyömme mukaan on se, että termisillä raja-alueilla eli sekä leveys- että korkeusvyöhykkeen rajoilla puutiaiset ovat saattaneet levitä uusille alueille ja tihentyneet olemassaolevilla esiintymisalueilla. Suuri osa Fenno-Skandiasta on saattanut olla muuta Eurooppaa alttiimpi tälle ilmastolliselle vaikutukselle.

Lisääntyviltä punkeilta ja niiden puremilta sekä TBE:ltä voi suojautua järkevällä suojautumisella luonnossa liikkuessa.

TBE-virus tarttuu nopeasti

- Tietojemme mukaan suuri osa ihmisistä haluaa suojaavan pukeutumisen sijaan tarkistaa ihonsa luonnossa liikkumisen jälkeen ja poistaa puutiaiset yksitellen. TBE:n osalta on huomioitava, että tartunnan ehkäisemiseksi punkki täytyy poistaa välittömästi, sillä virus tarttuu hyvin nopeasti.

Puutiaisia esiintyy pääosin touko-elokuussa, mutta osa puutiaisista on aktiivisia jo hyvin aikaisin keväällä sekä vielä hyvin myöhään syksyllä.

- TBE:tä vastaan suojaudutaan kaikkein tehokkaimmin rokottamalla! Rokottaminen tarjoaa tehokkaan suojan ja se on ainoa turvallinen suojautumiskeino. Erityisesti suomalaisia on kehotettava ehkäiseviin toimiin kuten rokottamiseen, jos harrastaa luonnossa liikkumista, metsästystä tai marjastusta tai oleilee kesämökillä.

Nanna Lindfors, Myynti- ja markkinointispesialisti, Baxter Oy
Sähköposti: nanna_lindfors@baxter.com