Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Maailman Fibromyalgiapäivä 12.5.: Asiatieto hälventää ennakkoluuloja

Suomen Reumaliitto ry

Maailman Fibromyalgiapäivä 12.5.: Asiatieto hälventää ennakkoluuloja

Julkaistu: 11.05.2012 klo 12:14
Julkaisija: Suomen Reumaliitto ry

Julkaistavissa 11.5.2012

Suomessa vietetään viidentenä perättäisenä vuonna Kansainvälistä fibromyalgiapäivää lauantaina 12.5. Tavoitteena on lisätä tietoutta tästä huonosti tunnetusta kipuoireyhtymästä ja saada sairastuneille asianmukainen hoito ja kuntoutus.

Professori Pekka Hannosen mukaan fibromyalgia-oireyhtymän keskeisiä piirteitä ovat tuki- ja liikuntaelimistön kivut, lepoa antamaton yöuni sekä selittämätön, heti heräämisestä alkava uupumus. Lisäksi potilaat kertovat kärsivänsä - usein näennäisesti toisiinsa liittymättömistä - psykosomaattisista, psykiatrisista, neurologisista ja vaikeasti luokiteltavista oireista. Siitä huolimatta heissä ei ole ns. objektiivisia löydöksiä.

Oireyhtymän syyt tunnetaan huonosti. Keskeistä näyttää olevan kipua ja muita aistimuksia laannuttavien kipuratojen puutteellinen toiminta.

”Parantavaa hoitoa ei ole, joten hoidon tavoite on vähentää oireita ja parantaa  toimintakykyä ja elämänlaatua. Potilas on itsensä paras auttaja. Paras keino sen saavuttamiseksi on asiallinen, toistettu informaatio. Sen tarkoituksena on myös hälventää virheellisiä käsityksiä ja ennakkoluuloja. Muita lääkkeettömiä hoitokeinoja ovat fyysisen kestävyys- ja lihaskunnon kohentaminen. Rentoutuskeinot ovat usein myös hyödyllisiä.

Pieniannoksiset masennuskipulääkkeet vähentävät monien fibromyalgiaa sairastavien kipuja. Erityisesti nämä valmisteet parantavat unen laatua ja siten helpottavat uupumusta. On tärkeä muistaa, että lääkkeettömät hoidot tähtäävät elämänlaadun ja toimintakyvyn parantamiseen, mutta lääkkeet ainoastaan oireiden vähentämiseen”, toteaa Pekka Hannonen.

Reumaliiton Kuntoutumiskeskus Apila järjestää fibromyalgiapotilaiden kuntoutusta. Apilan ylilääkäri, reumatologi Heikki Hinkka kertoo fibromyalgian kokonaisvaltaisesta kuntoutuksesta videolla:.http://www.youtube.com/watch?v=H8Oyy-5r2y0

Suomen Reumaliitossa on jäseninä fibromyalgiaa sairastavien omia yhdistyksiä ja yhdistyksissä kokoontuu fibromyalgiaa sairastavien ryhmiä. Liiton verkkosivuilla Reuma-aapisessa on ensitietoa fibromyalgia-oireyhtymästä, osoite:http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia/

Fibromyalgiapäivän vietto on alkanut Kanadasta ja USA:sta, jossa vietetään 12.5. International Fibromyalgia Awareness Day -nimistä päivää Florence Nightingalen syntymäpäivän kunniaksi. Osoite: www.may12th.org

TtM Merja Sallisen fysioterapian alaan kuuluva väitöstutkimus Krooninen kipu muuttaa elämäntarinaa julkaistiin huhtikuussa. Sallisen mukaan vaikka fibromyalgiapotilaat hyötyvät ryhmämuotoisesta moniammatillisesta kuntoutuksesta muun muassa vertaistuen ja tiedonsaannin kautta, tulisi kuntoutuksessa huomioida kuntoutujien yksilölliset tarpeet ja taustat nykyistä paremmin. Varhainen oireiden tunnistus ja esimerkiksi työaikojen tai työtehtävien sopeutus sekä asianmukaisen hoidon ja kuntoutuksen aloitus heti alkuvaiheessa ovat avainasemassa työ- ja toimintakyvyn säilyttämisessä. Osoite:www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2012/04/tiedote-2012-04-16-13-38-16-297661

viestintäpäälllkkö Riitta Katko, puh. 040 554 6822

www.reumaliitto.fi

liiton Facebook-sivut: www.facebook.com/suomenreumaliitto

Teemme työtä reumasairaiden ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden asialla. Haluamme tarjota voimaa ja iloa jäsenyydestä ja tietoa kaikkien suomalaisten terveydeksi. Liitto on kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestö. Liitto valvoo tule-sairaiden oikeuksia, tukee jäsenyhdistystensä työtä sekä vahvistaa sairastuneiden sosiaalista tukiverkkoa. Reumaliitto on perustettu vuonna 1947. Siihen kuuluu 165 jäensyhdistystä ja niihin 47 000 jäsentä.