Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Maailman ensimmäinen crowdbaking verkkopalvelu Moilas Oy:ltä

Moilas Oy

Maailman ensimmäinen crowdbaking verkkopalvelu Moilas Oy:ltä

Julkaistu: 28.05.2012 klo 07:00
Julkaisija: Moilas Oy

Moilas -leipomo Naarajärveltä loi maailman ensimmäisen Crowdbaking –verkkopalvelun:

MOILALA ON UUDENTYYPPINEN TUOTEKEHITYSYKSIKKÖ, JONKA KAUTTA KUKA TAHANSA VOI SAADA OMAN RESEPTINSÄ KAUPAN HYLLYLLE.

Leipomoalalla on totuttu perinteitä vaalivaan tuotekehitykseen ja konservatiivisiin tuoteuutuuksiin. Moilas-konserni päätti hakea aivan uudenlaista näkökulmaa ja kääntyi suoraan kuluttajien puoleen. Viimeisin Moilasen leipomon uudistus on maailman ensimmäinen parvileipomispalvelu www.moilala.fi. Kyseessä on tavallisten ihmisten muodostama gluteenittomien tuotteiden kehittämiseen tarkoitettu, verkossa toimiva tuotekehitysyhteisö.

Palvelun kautta käyttäjät lähettävät omia reseptejään ja päättävät itse, mitkä resepteistä päätyvät koeleivontaan. Tämän jälkeen parhaimmat tuoteideat siirtyvät suoraan kaupan hyllyille ja reseptin luojat saavat sekä kuvansa pakkaukseen että osan tuotosta.

– Sosiaalisen median hyödyntämistä on Moilasella mietitty jo pidemmän aikaa – nyt siitä on tulossa totta.  Halusimme tarjota asiakkaillemme jotain aivan uutta, eli keliaakikoille mahdollisuuden aidosti vaikuttaa siihen mitä he kaupasta ostavat, toteaa Moilas Oy:n markkinointisuunnittelija Mikko Lappalainen.

– Päätimme lähteä toteuttamaan hanketta yhdessä Idealist Groupin kanssa, koska heillä oli aito palo tarttua projektiin, jolla on onnistuessaan potentiaalia kasvaa kansainväliseksi rajoja rikkovaksi konseptiksi.

­ – Maailmalla puhutaan paljon parviälystä. Me halusimme yhdessä Moilasen kanssa käyttää samaa ajatusta leipomiseen. Maailmalla on olemassa muutamia mielenkiintoisia verkossa toimivia tuotekehitysyhteisöjä, muttei yhtään leipomisen ympärille rakentunutta, sanoo Idealist Groupin perustajajäsen Saku Tuominen.

- Minusta erityisen mielenkiintoiseksi Moilalan tekee sen ketteryys. Yleensä menee useampi vuosi ennen kuin kuluttuja näkee ideansa valmiina. Moilalassa puhutaan kuukausista. Kaikki on läpinäkyvää ja avointa, Tuominen jatkaa.

Merkittäviä tuoteuutuuksia suoraan kotikeittiöistä

Moilas Oy:n markkinointisuunnittelija Mikko Lappalainen uskoo vahvasti ideaan.  Lappalainen toteaa, että kuluttajat tietävät itse parhaiten mitä markkinoilta puuttuu.

– Kukaan ei halua syödä ”pakkopullaa”, ja siksi sellaiset tuotteet katoavat nopeasti kauppojen valikoimista. Tässä palvelussa käyttäjät itse päättävät äänestämällä, mistä tuotteista he pitävät.

– Uskomme että palvelu auttaa myös kauppiaita. Kauppiaat joutuvat aina miettimään onko tuotteella kysyntää.  Se että sadat ihmiset ovat äänestäneet sen puolesta jo ennen kauppaan tuloa auttaa  päätöksen teossa, Lappalainen sanoo.

Kuinka Moilala toimii käytännössä?

Moilalan idea on yksinkertainen. Kuka tahansa voi lähettää omat suosikkireseptinsä Moilalaan, ja yhteisö äänestää kolme parasta reseptiä jatkoon joka kuukausi.  Parhaat tuotteet menevät aluksi koeleivontaan ja sen jälkeen ammattiraadin maisteltavaksi.

- Kaikki Moilalassa tapahtuva on täysin avointa. Tuotekehityksessä tehdyt päätökset ja niiden syyt kerrotaan aina julki, myös kuvia koeleivontojen tuotoksista julkaistaan.Haluamme myös kertoa kuluttajille, kuinka heidän ideansa toimivat – tai miksi ne eivät toimi, Mikko Lappalainen kertoo.

Mikäli tuotteet läpäisevät testiryhmän seulan ja koeleivonnan,  ne menevät tuotantoon. Kauppa päättää, ottaako se tuotteet valikoimiinsa. Mikäli näin käy, reseptin luojat saavat kuvansa pakkauksiin ja osan tuotoista.

Lisäksi Moilalassa järjestetään leipomiseen liittyviä kilpailuja, joissa voi voittaa palkintoja, vaikkapa lomamatkoja. Pikkubonuksena jokaisen kuukausileivonnan äänestyksen voittaneen reseptin tekijälle

lähetetään aina Moilala -kaulin ja maisteltavaksi gluteenittomia leipätuotteita.

Lisätiedot:

Markkinointisuunnittelija Mikko Lappalainen, mikko.lappalainen@moilas.com, puh. 040 828 1888

Saku Tuominen, Idealist Group, saku@idealist.fi, puh. 0400 – 605 084
Kuvapyynnöt: Mikko Lappalainen, mikko.lappalainen@moilas.com, puh. 040 828 1888

Linkit: www.moilala.fi Facebook: http://www.facebook.com/pages/Moilala/302894426413871

Moilas Oy

Moilasen leipomon toiminta on aloitettu vuonna 1955, ja tänään Moilas Oy on yksi Suomen suurimmista yksityisistä leipomoista. Moilasen leipomot sijaitsevat Pieksämäen kunnassa, Naarajärvellä ja työllistävät noin 120 henkilöä. Vuonna 2011 Moilas-konsernin liikevaihto oli noin 19 miljoonaa euroa.

Laajaan tuotevalikoimaan kuuluvat tuoreet ruoka- ja kahvileivät (38 % myynnistä), pakasteleivonnaiset (17 %), gluteenittomat leivonnaispakasteet (27 %) sekä pizzat (18 %). Gluteeniton leipomo on yksi Euroopan nykyaikaisimmista leipomoista, ja lajissaan Euroopan toiseksi suurin. Gluteenittomassa leipomossa valmistetaan vain luontaisesti gluteenittomia tuotteita korkealaatuisista raaka-aineista nykyaikaista leipomotekniikkaa hyödyntäen. Vankkaa ammattitaitoa ja kokemusta on kertynyt jo vuodesta 1985. Moilas Oy on gluteenittomien pakastetuotteiden markkinajohtaja suomessa ja tuotteita löytyykin lähes jokaisen myymälän pakastealtaasta. Gluteenittomia tuotteita viedään myös ulkomaille. www.moilas.fi