Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Maailma näyttää erilaiselta apuvälineen käyttäjän silmin

Invalidiliitto ry

Maailma näyttää erilaiselta apuvälineen käyttäjän silmin

Julkaistu: 15.12.2015 klo 09:00
Julkaisija: Invalidiliitto ry

Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE ja Helsingin kaupunki ovat julkaisseet 30 erilaista arkipäivän liikkumiseen ja asiointiin liittyvää videota. Ne avaavat apuvälineen käyttäjän, aistivammaisen tai vaikkapa lastenvaunujen työntäjän näkökulmaa toimimisen helppoudesta tai vaikeudesta erilaisissa ympäristöissä.

Videoilla nähdään päivittäin eteen tulevia tilanteita, jotka ovat monille ihmisille pikku juttuja, mutta jotka voivat katkaista kokonaan apuvälineen käyttäjän tai aistivammaisen ihmisen matkan.

- Meistä jokainen voi vaikkapa lastenvaunujen kanssa tai ikääntymisen myötä joutua tilanteeseen, jossa esteetön ympäristö on suureksi avuksi, toteaa projektinjohtaja, esteettömyysasiamies Pirjo Tujula Helsingin kaupungilta.

Asiat, joita vammaton ihminen ei ajattele voivat muodostua ylitsepääsemättömäksi esteeksi vammaiselle ihmiselle.

- Matka voi tyssätä huolimattomasti tehtyyn luiskaan, yllättävään esteeseen jalkakäytävällä tai huonoon opastukseen. Toisaalta pienillä asioilla ympäristö muuttuu kaikille toimivaksi, kiteyttää Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn johtaja Kirsti Pesola videoiden sanoman.

Videot on tehty Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKEn ja Helsingin kaupungin yhteistyönä. Klipit löytyvät ESKEn ylläpitämältä esteeton.fi-verkkosivustolta (http://www.esteeton.fi/portal/fi/eske/esken_videoklipit/). Ne ovat vapaasti käytettävissä tiedotuksen ja koulutuksen apuna. Videot on nimetty siten, että erilaisia suunnitteluratkaisuja miettivät voivat helposti hyödyntää niitä.

www.esteeton.fi

www.hel.fi/helsinkikaikille

www.invalidiliitto.fi

Kirsti Pesola, Invalidiliiton Esteettömyyskeskus ESKE, johtaja, p. 050 594 2553, kirsti.pesola(at)invalidiliitto.fi

Pirjo Tujula, Helsingin kaupunki, projektinjohtaja, esteettömyysasiamies, p. 09 310 38410, pirjo.tujula(at)hel.fi

Invalidiliitto on fyysisesti vammaisten ihmisten valtakunnallinen vaikuttamisen ja palvelutoiminnan monialajärjestö. Invalidiliitto edistää ja kehittää fyysisesti vammaisten ja toimintakyvyltään erilaisten henkilöiden mahdollisuuksia osallistua, liikkua ja elää täysipainoista elämää.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki