Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Maa- ja kotitalousnaiset kävelivät yli neljä kertaa maapallon ympäri

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Maa- ja kotitalousnaiset kävelivät yli neljä kertaa maapallon ympäri

Julkaistu: 08.12.2011 klo 11:44
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Arjen askelissa -kampanja on liikuttanut tänä vuonna maa- ja kotitalousnaisia. Askelia on kerätty arjessa ja kilvoiteltu ryhmissä askeltenkeräysviikoilla. Kolmen askeltenkeräysviikon aikana naiset kävelivät lähes 300 miljoonaa askelta, joka on yli neljä kertaa maapallon ympäri. Askelten keräyskilpailuun osallistui kaikkiaan 160 ryhmää.

-    Kertyneiden askelten määrä on upea! Kaikkiaan askelia on kertynyt kampanjan aikana vieläkin enemmän, sillä askelia on seurattu liikuntakortin avulla joka päivä. Tavoitteena on ollut vähintään 10 000 askelta päivässä. Lisäksi askelia on kerännyt muutkin kuin kilpailuun osallistuneet, kertoo Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen järjestöpäällikkö Helena Velin.

Askeltenkeräyskilpailuun osallistui pääosin Maa- ja kotitalousnaisten jäsenyhdistyksiä mutta myös muista yhdistyksistä ja työpaikoilta kerättyjä joukkueita.

Askeltenkeräyskilpailun voittaja on Ikolan pienviljelijäyhdistyksen Havumäen-ryhmä Keski-Suomesta. Ryhmässä oli mukana kuusi kävelijää ja heistä jokainen käveli kolmen viikon aikana keskimäärin 430 000 askelta.

Lähes samaan tulokseen ylsivät Sulkavan kirkonseudun maa- ja kotitalousnaisten Tiuhtit ja Viuhtit -ryhmä sekä Ihastjärven maa- ja kotitalousseuran ryhmä, molemmat Etelä-Savosta.  Eri maakuntien parhaat joukkueet löytyvät Maa- ja kotitalousnaisten verkkosivuilta www.maajakotitalousnaiset.fi.

Askelia ei kannata säästellä

Liikunta edistää terveyttä ja riittävä arkinen liikkuminen pitää yllä työ- ja toimintakykyä sekä auttaa hallitsemaan saavutettua painoa. Tärkeää on myös liikunnan mieltä piristävä vaikutus.

-    Liikunnan lisäksi kampanja on lisännyt monessa yhdistyksessä yhdessä tekemisen meininkiä. Porukalla on osallistuttu kilpaan, kannustettu toisia ja suunniteltu yhteisiä tulevia tapahtumia. Tästä yhteisöllisyydestäkin saa voimaa, Velin kertaa kuulemaansa.

Askeltaen liikuntaa arkeen

• Arkinen liikkuminen pitää yllä työ- ja toimintakykyä sekä auttaa hallitsemaan saavutettua painoa.
  • Arkisissa askareissa kertyy 3 000–5 000 askelta lähes itsestään.
  • Terveyssuositusten mukaan vasta 10 000 askelta pitää aikuisella yllä kuntoa ja ehkäisee monia kansansairauksia.
  • Jos tavoitteena on painonpudottaminen tai kunnon kohottaminen, vaaditaan 13 000–15 000 askelta päivässä.
  • Puolen tunnin reippaalla kävelylenkillä saa askelmittariin jo noin 4 000 askelta.

Lisätietoja Arjen askelissa -kampanjasta antaa
järjestöpäällikkö Helena Velin, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry.
puh. 040 527 1579, helena.velin@maajakotitalousnaiset.fi

viestintäpäällikkö Johanna Saarikoski, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry.
puh. 040 526 8475, johanna.saarikoski@maajakotitalousnaiset.fi

www.maajakotitalousnaiset.fi

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.