Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Luovuttaja-installaatio Kolmen sepän patsaalle

Luovuttaja-installaatio Kolmen sepän patsaalle

Julkaistu: 04.10.2016 klo 09:32
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Elinluovutuskortti-kiertue huipentuu Helsinkiin lauantaina 8.10., kun Kolmen Sepän aukiolle nousee klo 11 Luovuttaja-installaatio. Elinluovutuskortin allekirjoittamalla voi lunastaa yhden installaation 450 paidasta. Paitojen Luovuttaja-logon on suunnitellut Ivana Helsinki.

Euroopan elinsiirtopäivää vietetään tällä viikolla valtakunnallisen Luovuttaja-kiertueen merkeissä. Kiertue muistuttaa elinluovutuskortista, sillä vain neljännes suomalaisista on allekirjoittanut sen. Suomessa elinsiirtoa odottaa tälläkin hetkellä 450 ihmistä. Yksi luovuttaja voi pelastaa jopa kuuden ihmisen hengen.

– Lain mukaan jokainen on elinluovuttaja, ellei ole sitä eläessään vastustanut.  Jos mahdollisella elinluovuttajalla ei ole elinluovutuskorttia, hänen tahtoaan tiedustellaan omaisilta. Kortti kertoo läheisillekin tahdon selkeästi, elinluovutuskortin markkinoinnista vastaavan Munuais- ja maksaliiton viestintäpäällikkö Petri Inomaa muistuttaa.

Kiertue toteutetaan yhteistyössä paikallisten taidealan oppilaitosten kanssa.

– Haluamme tavoittaa nuoria aikuisia, jotka tuntevat heikoiten elinluovutuskortin. Taiteen avulla toivomme saavamme uusia tulkintoja vaikeasta aiheesta.

Aalto-yliopiston opiskelijat rakentavat Luovuttaja-verkoston
Helsingin Kolmen Sepän patsaalle nousee lauantaina 8.10 klo 11 Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun taidekasvatuksen opiskelijoiden suunnittelema Luovuttaja-installaatio. Mukana on 450 Special Edition Luovuttaja-paitaa, joiden logon on suunnitellut suomalaisen muodin ykköstähti Ivana Helsinki. Määrä kuvastaa elinsiirtojonossa olevien määrää.

Ohikulkija voi saada palan installaatiota eli paidan itselleen. Installaatio purkautuu sitä mukaa, kun ohikulkija allekirjoittaa elinluovutuskortin.

– Ihmiset voivat olla toisilleen turva- ja suojaverkko, vaikka tietämättään ja tuntemattomille. Halusimme tehdä hetkeksi näkyväksi ihmisiä ja heidän tarinoitaan yleensä hyvin abstraktilla tasolla yhdistävät säikeet, sanovat Milena Arnkil, Ruska Berghäll ja Heidi-Annica Ljunqvist.

Jos omaa elinluovutuskorttia ei pääse hakemaan paikanpäältä, paperisen kortin voi tilata ilmaiseksi kotiinsa osoitteesta www.elinluovutuskortti.fi. Älypuhelinsovellus löytyy kaikista sovelluskaupoista nimellä elinluovutus.

Luovuttaja-lähettiläät
Luovuttaja-kampanjan lähettiläinä on viisi rohkeaa julkkisuuden henkilöä: fitnessbloggaaja Janni Hussi, vapaaottelija Teemu Packalén, laulaja Kim Herold, radio- ja televisiojuontaja Tuija Pehkonen ja jääkiekkoilija Pekka Jormakka.

Petri Inomaa
viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
040 524 0679, petri.inomaa@muma.fi

Lisätietoa elinsiirtopäivästä
www.elinluovutuskortti.fi/elinsiirtopaiva

Elinluovutuskortti somessa
Facebook @kyllaelinluovutukselle
Instagram @elinluovutuskortti
Twitter @elinluovutus

Elinluovutuskortti-tiedotustoiminta
Elinluovutusten edistämiseen tähtäävässä tiedotustoiminnassa mukana ovat Munuais- ja maksaliitto, Hengitysliitto, Näkövammaisten liitto, Suomen Diabetesliitto, Suomen Sydänliitto ja Sydän- ja keuhkosiirrokkaat – SYKE ry sekä SPR Veripalvelu ja Regea kudospankki ja solukeskus. Toiminnasta vastaa Munuais- ja maksaliitto. Toiminnan rahoittaa RAY.

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.