Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Liikuta selkääsi myös kesällä: Ui, pyöräile, melo tai golfaa

Selkäliitto ry

Liikuta selkääsi myös kesällä: Ui, pyöräile, melo tai golfaa

Julkaistu: 24.06.2015 klo 10:30
Julkaisija: Selkäliitto ry

Monipuolinen ja säännöllinen liikunta ehkäisee selkävaivoja. Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen toimintakuntoisena ja terveenä. Mielihyvää tuottava liikunta myös lievittää selkäkipua. Selälle sopivia kesäisiä liikuntalajeja ovat esimerkiksi uinti, pyöräily, soutu, melonta ja golf.

Eri lajeihin kannattaa tutustua maltilla, kokeilla miltä ne tuntuvat. Tarvittaessa oikeaoppisen lajitekniikan suorittamiseen voi kysyä asiantuntijan apua. Ennen liikuntasuoritusta on hyvä verrytellä, jotta lihakset ja nivelet lämpiävät.

– Voit aluksi kävellä ripeästi, pyöritellä lantiota ja yläraajoja sekä venytellä lyhyesti. Jos kuitenkin aloitat suorituksen heti, tee se normaalia hitaammalla tahdilla. Muista myös loppuverryttely liikunnan jälkeen, neuvoo selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto Selkäliitosta.

Uinti on hyvä laji selkäkipujen ehkäisyyn sekä pitkittyneeseen selkäkipuun, sillä vesi kannattelee kehon painoa. Hyvä uintitekniikka ehkäisee niska-hartiakipujen syntymistä ja lievittää olemassa olevia oireita. Liikkeet onnistuvat vedessä kivuttomammin, ja vesi myös rentouttaa kehoa. Joskus jo pelkkä vedessä käveleminen voi olla riittävä liikuntamuoto voimakkaista kivuista kärsiville.

Vesijuoksu ja vesikävely tarjoavat hyvän vaihtoehdon niille, joille perinteinen uinti ei syystä tai toisesta sovi. Vesijuoksu soveltuu erityisesti niska- ja selkäkipuja poteville. Vesivyö kantaa vedessä ja liikkuminen onnistuu selkärangan kannalta turvallisessa pystyasennossa.

Pyöräily on tehokasta arki- ja hyötyliikuntaa. Esimerkiksi kauppamatkat voi kesällä mainiosti pyöräillä ja laittaa ostokset tarakalle tai etukoriin. Näin selkä ei kuormitu ostoksia kantaessa. Jos selässä on ollut vaivoja, kannattaa valita polkupyörä, jossa ajoasento on mahdollisimman pysty. Pyöräillessä reisi- ja pohjelihakset tekevät työtä ja tehokkaamman polkemisen aikana myös pakaralihakset kuormittuvat. Hyvä keskivartalon lihaskunto on tärkeä myös pyöräilyn aikana.

Soutu ja melonta vahvistavat selän lihaksia. Oikealla tekniikalla tehdyt soutu- ja melontaliikkeet toimivat parhaimmillaan jopa selkäkivun lievittäjinä. Melonnassa hyvä ylä- ja keskiselän liikkuvuus suojaa alaselkää. Soutu- ja melontaliikkeissä työssä ovat koko kehon lihakset, mistä on hyötyä arjen toiminnallisissa liikkeissä.

Golf kehittää vartalon hallintaa, kuten tasapainoa ja notkeutta. Golf on selälle turvallinen, jos liike tulee tasaisesti jaloista, selästä ja yläraajoista. Riuhtova lyöntitekniikka ja jäykkä selkä ovat huono yhdistelmä. Kun lyöntitekniikka on hyvin rytmitetty ja selän liikkuvuus on kunnossa, golf sopii selälle.

Lue lisää selkäystävällisistä liikuntalajeista Selkäliiton Selkäkanavalta selkakanava.fi/selkaystavallisia-liikuntalajeja.

Lisätietoja medialle:
Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi
Selkäneuvonta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Marja-Terttu Alhainen, puh. 050 465 7884, marjaterttu.alhainen@selkaliitto.fi

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 10 000 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.