Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Lasten ja nuorten henkinen hyvinvointi Suomessa – presidentti Niinistö suojelijaksi

Lastenklinikoiden Kummit ry

Julkaistu: 30.05.2014 klo 09:45
Julkaisija: Lastenklinikoiden Kummit ry

Lastenklinikoiden Kummien vuoden 2014 teemana on lasten ja nuorten henkinen hyvinvointi. Kummit ry kantaa monien muiden järjestöjen tavoin huolta siitä tosiasiasta, että mielenterveysongelmista on puhuttu paljon, mutta silti ympärillämme olevat lapset ja nuoret voivat henkisesti entistä huonommin.

Lasten ja nuorten toimintaympäristö ja -mahdollisuudet muuttuvat jatkuvasti, ja meidän on voitava vaikuttaa sen mukana tuleviin lieveilmiöihin. Kummien tänä vuonna käynnistämän mielenterveyskampanjan suojelijaksi on lupautunut tasavallan presidentti Sauli Niinistö, ja asiantuntijoina mukana ovat Suomen johtavat lastenpsykiatrit Leena Repokarin sekä Jari Sinkkosen johdolla. Kampanjan voimahahmona toimii Suomen virallinen aivolähettiläs Aira Samulin.

Kummien pyrkimyksenä on vuoden aikana antaa vastauksia ja ratkaisumalleja siihen, kuinka avun saaminen olisi järjestettävä ja millainen on hyvä hoitopolku, kun mielenterveysongelmia kohdataan. Kerromme myös milloin lapsen tai nuoren henkiseen hyvinvointiin on syytä kiinnittää erityistä huomiota ja mitä tarkoittaa vastuun ulottaminen kaikille.

3 tarkastelukohtaa:

1. Nykyistä nopeampi ja aikaisemmin aloitettu puuttuminen, jos lapsen käytöksessä havaitaan jotain erityistä – neuvoloihin erityiset 4- ja 5-vuotistarkastukset!

2. Psykiatrisen vastuuhoitajan nimeäminen: henkiseen hyvinvointiin keskittyvän vastuuhoitajan mukanaolo olisi huimaava edistysaskel esim. alkoholimyrkytyksen, lääkkeiden yliannostuksen, viiltelyn tms. jatkohoidossa.  Henkilöstössä on huomattavan paljon osaamista, mutta onko kaikilla ”oikea” kustannuspaikka? Periaatteessa rakenteet olisivat monilta osin jo olemassa vastuuhoitajien nimityksille.

3. Vastuu lasten ja nuorten henkisestä hyvinvoinnista kuuluu koko ketjulle: vanhemmat, varhaiskasvatus, neuvola, esikoulu, koulu ja terveydenhuoltojärjestelmä (perus- sekä erikoissairaanhoito).

Muutos parempaan on tehtävä nyt, kun SOTE-uudistusta lähdetään viemään vauhdilla eteenpäin!

Lastenklinikoiden Kummit järjestää teemaan liittyen paneelikeskustelun Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalien yhteydessä sunnuntaina 15.6 klo 15–16 Kuopion Musiikkitalon Valohallissa.

Mukana paneelissa:

Aira Samulin, Suomen aivolähettiläs,

Eila Laukkanen, nuorisopsykiatrian ylilääkäri (KYS), nuorisopsykiatrian professori (Itä-Suomen yliopisto)

Anita Puustjärvi, lastenpsykiatrian ylilääkäri (Etelä-Savon shp)

Anne Knaster, toiminnanjohtaja, Lastenklinikoiden Kummit ry

Lue lisää Kummien teemavuodesta

Anne Knaster, p. 040 418 6547, anne.knaster@kummit.fi

Matti Valli, p. 050 356 3336, matti.valli@kummit.fi

Leena Repokari, p. 09 471 80209, leena.repokari@hus.fi

Kuvapyynnöt presidentti Niinistön ja Kummien tapaamisesta: press@tpk.fi

Lastenklinikoiden Kummit ry tukee Suomen viittä yliopistollista lastenklinikkaa, kehitys- ja tutkimustyötä sekä parantaa potilaiden viihtyvyyttä sairaala-aikana. Viime vuosina yhdistys on tukenut merkittävin panoksin lasten ja nuorten mielenterveystyötä. Varoja kerätään erilaisin tavoin ympäri vuoden. Koko 20-vuotisena toimiaikanaan Kummit ry on tehnyt lahjoituksia n. 30 miljoonan euron edestä.