Etusivu » Tiedotteet » Terveys » #LAHNA – Opiskelijoiden Liikuntaliiton kampanja liikkumattomuutta vastaan

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

#LAHNA – Opiskelijoiden Liikuntaliiton kampanja liikkumattomuutta vastaan

Julkaistu: 10.04.2015 klo 12:36
Julkaisija: Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL)

#LAHNA on sosiaalisessa mediassa levittyvä kampanja, jossa osallistujat jakavat itsestään kuvia ”lahnoina” eri paikoissa. Kampanjan tavoitteena on herättää yhteiskunta liikkumattomuuden haittoihin ja kustannuksiin.

”Yhteiskunnassamme istuminen ja paikallaan olo on usein ainoa sosiaalisesti hyväksytty olemisen muoto. Esimerkiksi opiskelu perustuu pitkälti luennoilla ja tietokoneen edessä istumiseen”, toteaa OLL:n varapuheenjohtaja Bennie Wardi.

Kampanja alkoi 9.4. ja keräsi ensimmäisenä päivänään yli 650 tykkäystä Facebook-sivullaan ja noin 30 kuvaa Instagrammssa ja Twitterissä. Virallinen kampanjasivu löytyy osoitteesta www.facebook.com/lahnaoll.

”Käynnistimme kampanjan, jotta liikkumattomuuteen kiinnitettäisiin yhteiskunnassa vihdoin tarvittavaa huomiota – myös päättäjien osalta”, taustoittaa Wardi.

Liikkumattomuus maksaa Suomelle jopa 2 miljardia euroa vuodessa, suomalaiset aikuiset ovat lähes 80 % valveillaoloajastaan liikkumattomia ja vain joka kolmas opiskelija liikkuu terveytensä kannalta riittävästi.

Kampanjalla OLL haluaa
• Nostaa esiin liikkumattomuuden haittoja ja kustannuksia
• Kiinnittää huomiota liikunnan tärkeyteen osana ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa
• Yhdenvertaiset liikuntapalvelut kaikille opiskelijoille

Kampanjalla OLL ei halua
• Syyllistää yksilöitä
• Viestiä, että lahnat olisivat muita kaloja vähempiarvoisia

www.oll.fi/lahna
Bennie Wardi
Varapuheenjohtaja, Opiskelijoiden Liikuntaliitto
bennie.wardi@oll.fi

Opiskelijoiden Liikuntaliitto ry (OLL) on 1924 perustettu valtakunnallinen opiskelija- ja korkeakoululiikunnan edunvalvonta- ja palvelujärjestö. OLL:n edustaa kaikkia Suomen korkeakouluopiskelijoita. OLL vaikuttaa, palvelee, kouluttaa, tutkii ja toimii niin kansallisilla kuin kansainvälisilläkin kentillä opiskelijaliikunnan puolesta.