Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Lähes 200 000 euroa apurahoja hammaslääketieteen tutkimukseen

Hammaslääkäriseura Apollonia

Lähes 200 000 euroa apurahoja hammaslääketieteen tutkimukseen

Julkaistu: 06.03.2015 klo 10:00
Julkaisija: Hammaslääkäriseura Apollonia

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia, Suomen Hammaslääketieteen Säätiö, Hammaslääkärijärjestöjen yhteisrahasto ja yhteistyökumppanit jakoivat noin 200 000 euroa apurahoja hammaslääketieteelliseen tutkimukseen.  Apurahoja myönnettiin yhteensä 34 hammaslääkärille tai hammaslääketieteen opiskelijalle.

Suurin yksittäinen apuraha, Suomen Hammaslääketieteen Säätiön Nuoren tutkijan apuraha (21 500 €) on suunnattu tutkijanuransa alkuvaiheessa olevalle tutkijalle.  Tänä vuonna tämän apurahan sai Juha Pihlaja, jonka tutkimukseen aiheena on "Zirkoniakruunujen ja -siltojen menestyminen". Apurahalla halutaan mahdollistaa vuoden päätoiminen tutkimustyö ja se on tarkoitettu väitöstutkimukseen. Apollonian merkittävin apuraha (12 000 €) myönnettiin tänä vuonna pitkänlinjan tutkijalle Eija Könöselle "Does periodontal infection-induced inflammation affect the homeostasis of metabolic function?" -tutkimushankkeeseen.

Planmeca Groupin - nimikkoapuraha (6 000 €) myönnettiin Soili Kallio-Pulkkisen tutkimukseen "Näyttöjen suorituskyky ja ympäröivän valaistuksen vaikutus panoraama- ja intraoraalikuvien diagnostiikassa". Colgate -nimikkoapurahan (6 000 €) myönnettiin Viivi Alaraudanjoelle tutkimukseen "Erosiivinen hampaiden kuluminen ja siihen liittyvät tekijät Pohjois-Suomen vuoden 1966 syntymäkohortissa". Suunterveyden edistämisen -nimikkoapurahan (6 000 €) sai Mimmi Tolvanen hankkeeseen "Pitkittäistutkimus lasten suun terveydestä ja siihen liittyvistä tavoista ja vanhempien vaikutuksesta niihin".

Apurahoilla pyritään tukemaan sekä tutkijanuransa alussa olevia tutkijoita että kokeneiden tutkijoiden merkittäviä tutkimushankkeita. Erityisesti nuorille tutkijoille ja opiskelijoille hammaslääkärijärjestöjen apurahat ovat merkittävä tuen lähde.

Lista kaikista tutkimusapurahojen saajista liitteenä (pdf).

Lisätiedot:
Apollonian pääsihteeri, HLT, EHL Vesa Pohjola, vesa.pohjola@apollonia.fi, p. 040 146 3696

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia on 1892 perustettu tieteellinen yhdistys, johon kuuluvat lähes kaikki Suomen hammaslääkärit. Apollonia järjestää riippumattomaan tietoon perustuvaa täydennyskoulutusta, tukee hammaslääketieteellistä tutkimusta ja välittää tutkimustietoa suunterveydestä. Lisätietoja: www.apollonia.fi