Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Krisjouren för Ungas nya blogg uppmuntrar till att prata om problem i tid

HelsinkiMissio

Krisjouren för Ungas nya blogg uppmuntrar till att prata om problem i tid

Pressmeddelande.
Publicerad: 03.02.2012 kl. 12:24
Utgivare: HelsinkiMissio

HelsingforsMissions Krisjouren för Unga har startat sin första blogg med syftet att avmystifiera uppsökandet av professionell hjälp. Enligt Krisjourens statistik spelar professionell hjälp i tillräckligt tidigt skede en stor roll i att hålla ungdomar kvar i studie- och arbetslivet.

Bloggens målsättning är att få finlandssvenska ungdomar att söka professionell hjälp i tid och samtidigt att uppmuntra ungdomar att prata med varandra och med sina nära vuxna om sina problem. Bloggen vill också öka förståelsen för att det är okej att söka samtalshjälp. Bloggen riktar sig såväl till ungdomar och deras föräldrar som till professionella.

Professionell hjälp i tid hindrar ungdomar från att falla utanför studie- och arbetslivet

Ju tidigare de unga har möjlighet att få professionell hjälp för sina svårigheter, desto mer sannolikt är det att de kan fortsätta problemfritt med sina studier eller sitt jobb. Hjälp i tid minskar också betydligt behovet av fortsatt vård. Till och med 86 % av Krisjouren för Ungas klienter behövde inga fortsatta vårdåtgärder 2011 efter avslutade besök vid Krisjouren, säger Heidi Nygård-Michelsson, ansvarig krisarbetare för Krisjouren för Unga.

- Tusentals finländska ungdomar skulle ha nytta av att få professionell hjälp i ett tidigare skede för att de skulle kunna studera och arbeta med hälsan i behåll, fortsätter Nygård-Michelsson. –Speciellt med hänsyn till EVA:s färska undersökning om drygt 51 000 utslagna ungdomar i dagens Finland.

Vad är normalt? Vad hjälper den avgiftsfria Krisjouren för Unga med? Hurdant är det där? Vad hjälper det om jag talar med någon? Dessa frågor och många andra tangerar Krisjourens professionella krisarbetare i bloggen på krisjouren.blogspot.com.

HelsingforsMissions Krisjouren för Unga erbjuder ungdomar, unga vuxna och deras familjer professionell samtalshjälp. Hjälpen erbjuds bland annat för problem i familje-, par- eller övriga människorelationer, nedstämdhet eller depression, panik- eller ångestkänslor, ensamhet eller sociala svårigheter och stress. Servicen kostar inget och den fungerar utan remiss eller diagnos, till och med anonymt. Klienter kan boka tid per telefon, 045 3410 574, eller e-post, krisjouren@helsinkimissio.fi. Krisjouren för Unga flyttar från Tavastvägen 29 till Albertsgatan 33 den 5 mars.

Vidare uppgifter: Heidi Nygård-Michelsson, ansvarig krisarbetare för Krisjouren för Unga, HelsingforsMission, heidi.nygard-michelsson@helsinkimissio.fi

HelsingforsMission är en organisation inom det sociala området vars verksamhetsområden består av seniorverksamhet, krisarbete för unga samt verksamhet för specialgrupper. Arbetet som baserar sig på professionellt kunnande och frivilligverksamhet har som huvudsaklig uppgift att söka, hitta och hjälpa bortglömda medborgare samt att utmana alla till närhet och samhällsansvar. Organisationen har 79 anställda och över 600 aktiva volontärer.