Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Kokoomusnaisten Toivakka: Missä ohjeet miesten sopivalle käytökselle?

Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten Toivakka: Missä ohjeet miesten sopivalle käytökselle?

Julkaistu: 10.04.2014 klo 12:43
Julkaisija: Kokoomuksen Naisten Liitto ry

Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja Lenita Toivakka hämmästelee Tallink Siljan henkilöstöjohtaja Vahur Ausmeesin ajattelua, jossa raiskauksen uhri syyllistetään häneen kohdistuvasta väkivallasta. Ausmeesin mukaan naiset ottavat alkoholin käytöllään tietoisen riskin tulla raiskatuiksi. Toivakan mukaan jokaisen pitää miettiä oman alkoholin käyttönsä rajoja, mutta se on täysin raiskauksista erillinen keskustelu.

”Naisen oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen säilyy humalassakin eikä humalatilalla voida mitenkään oikeuttaa rikosta. Raiskaajien tässä pitäisi miettiä omaa käytöstään ja raiskauksen uhreja syyllistävien henkilöstöjohtajien. Missä ovat ohjeet miesten sopivalle pukeutumiselle ja käytökselle?” Toivakka puuskahtaa.

Toivakka muistuttaa, että Suomessa on edelleen tavattoman korkea kynnys ilmoittaa raiskauksesta. Uhrin syyllistäminen nostaa tätä kynnystä kertoa kohtaamastaan väkivallasta ja hidastaa uhrin toipumista. Toivakan mukaan raiskausten uhrien syyllistämisellä naiset yritetään pelotella kotiin itsensä suojelemiseksi ja vahvistetaan jo olemassa olevia pelkoja.

”Maailmaa ei saa rakentaa sen ajatuksen varaan, että naisten liikkumatila olisi kapeampi kuin miesten. Rikos on aina rikos, ja syy on aina tekijässä,” Toivakka sanoo.

Lenita Toivakka, puheenjohtaja

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon