Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Kestävän kehityksen ystävä suosii joulupöydässä kotimaista kalaa

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Kestävän kehityksen ystävä suosii joulupöydässä kotimaista kalaa

Julkaistu: 29.11.2011 klo 13:00
Julkaisija: Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry

Kokeile uusia kalaherkkuja ja vietä iloinen juhlailta ystävien kesken kalaruokia yhdessä kokaten. Silakka, lohi ja lipeäinen turska ovat perinteisiä joulupöydän makupaloja. Pikkujouluaikaan voi kokeilla jotain uuttakin ja kutsua vaikkapa kaverit keittiöön valmistamaan sushia.

Kestävän kehityksen ystävä suosii sushissakin suomalaista kalaa. Jouluisen silakan makuun pääsee makirullia pyöritellen (ohje tiedotteen lopussa). Silakkaa sopii syödä, koska sen kannat ovat elinvoimaisia. Jouluisissa kalapöydissä kannattaa muutenkin muistaa, että Maailman luonnonsäätiö WWF kehottaa suosimaan kotimaista kalaa ja pienikokoisia lajeja.

Syö kalaa monipuolisesti

Kalaa suositellaan syötäväksi monipuolisesta ja lajeja vaihdellen. Isoa silakkaa suositellaan lapsille, nuorille ja hedelmällisessä iässä oleville syötäväksi korkeintaan 1–2 kertaa kuussa. Jos joululle osuukin muutama silakka-ateria, niihin tuskin mahtuu kovin montaa isoa silakkaa. Määrä yleensä myös tasapainottuu vuoden aikana, joten joulusilakan syönnistä ei tarvitse huolestua.

Syöntirajoituksia annetaan, sillä Itämerestä, etenkin Pohjanlahdesta ja Suomenlahdesta peräisin olevaa pyydettyä lohta, taimenta tai silakkaa syömällä voi altistua tavanomaista suuremmille määrille terveydelle haitallisia dioksiineja ja PCB-yhdisteitä.

Maa- ja kotitalousnaiset on koukussa kalaan

Kala on ollut maa- ja kotitalousnaisten teemaelintarvike kuluvalla vuodella. Kalan monipuolisiin mahdollisuuksiin on tutustuttu muun muassa Koukussa kalaan -ruokakursseilla ja teematapahtumissa. Neuvontaa tarjotaan myös nettisivuilla www.maajakotitalousnaiset.fi.

Koukussa kalaan -teemaan on tuotettu esite yhteistyössä Pro Kala ry:n kanssa.

Lisätietoja

Kehityspäällikkö Katja Pethman, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, puh. 040 526 4619, katja.pethman@maajakotitalousnaiset.fi

viestintäpäällikkö Johanna Saarikoski, Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, puh. 040 526 8475, johanna.saarikoski@maajakotitalousnaiset.fi

SILAKKASUSHI
makirullat silakasta

Sushiriisi
4 dl sushiriisiä (tai puuroriisiä)
5 dl vettä

3 rkl riisiviinietikkaa
2,5 rkl sokeria
1,5 - 2 tl suolaa

Huuhtele riisit juoksevassa vedessä niin kauan että vesi on täysin kirkasta. Laita riisit kylmään veteen ja anna seistä noin 10 min. Huuhtele riisi ja laita se kattilaan kylmän veden kanssa. Anna riisin kiehua kunnes kaikki vesi on imeytynyt. Anna riisin seistä kattilassa kannen alla noin 10 minuuttia. Sekoita suola, sokeri ja riisiviinietikka. Levitä riisi pellille tai tarjottimelle leivinpaperin päälle ja pirskota riisiviinietikkaseos riisin päälle.

Sushirulliin
200 g marinoituja nahattomia silakkafileitä
4-5 kpl nori-leväarkkeja
0,5 kurkkua
paprikaa
wasabi-tahnaa

Tarjoiluun soijakastiketta.

Silakkafileiden marinointi: Sekoita 2 dl vettä, 1 dl etikkaa ja 2 tl suolaa kunnes suola liukenee. Laita nahattomat silakkafileet liemeen. Peitä astia kelmulla ja laita se jääkaappiin 2 - 4 tunniksi marinoitumaan.

Levitä työpöydälle bambusta valmistettu sushimatto. Aseta päälle nori-leväarkki. Kostuta kädet vedellä ja painele noin puolen sentin kerros jäähtynyttä sushiriisiä leväarkille siten, että ylä- ja alareunaan jää noin 2 cm levyinen reuna leväarkkia näkyviin.

Sipaise keskelle poikittain wasabitahnaa (huom. tahna on erittäin voimakkaan makuista). Aseta wasabin päälle silakkafileet ja pitkä kurkkusuikale. Tue täytettä kevyesti sormillasi ja taita bambumattoa apuna käyttäen leväarkin ilman täytettä olevat reunat vastakkain ja rullaa sushi edelleen tiukaksi rullaksi.

Tee valmiiksi kaikki rullat ja leikkaa ne parin sentin paksuisiksi viipaleiksi. Voit sipaista wasabitahnaa myös koristeeksi.

VINKKI
Makirullien täytteenä voit käyttää myös kylmäsavustettua silakkaa tai valmiita marinoituja kalasäilykkeitä sekä paprikaa, maustamatonta tuorejuustoa ja rucolaa. Bambumaton sijaan voit käyttää leivinpaperia.

Painokelpoinen kuva on tiedotteen liitteenä. Kuvan lähteenä on mainittava Pro Kala ry.

Maa- ja kotitalousnaisten Keskus on valtakunnallisen neuvontajärjestön keskusjärjestö. Maa- ja kotitalousnaiset on yksi maan suurimmista naisjärjestöistä. Se tarjoaa kotitalous-, yritys- ja maisemanhoidon neuvontaa. Lähes 60 000 jäsenen ja noin 70 ammattineuvojan maa- ja kotitalousnaiset on vahva maaseudun kehittäjä.