Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Kansalaisten kokemukset sisäilmaongelmista on nyt koottu

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Kansalaisten kokemukset sisäilmaongelmista on nyt koottu

Julkaistu: 15.04.2015 klo 15:16
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Vaikka sisäilmaongelmat ovat Suomessa hyvinkin yleisiä, niihin liittyvät omakohtaiset tarinat ja kokemukset ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Sisäilmaongelma – näin sen koin tuotti laadukkaan ja monipuolisen aineiston, joka valottaa sisäilmaongelmiin liittyviä raskaita kokemuksia kotona, kouluissa, opiskelupaikoilla ja työpaikoilla.

Harvoin sitä aikuinen mies itkee, mutta kun meinasin ajaa kolarin sen vuoksi kun töistä kotiin lähdetiessäni nukahdin rattiin oireideni vuoksi niin kyllä siinä kotona itku pääsi.

Sisäilmaongelma – näin sen koin -keruun tarkoituksena oli kerätä muistitietoaineistoa sisäilmaongelmiin liittyvistä kokemuksista. Keruuseen toivottiin kirjoituksia niiltä, joita sisäilmaongelmat koskettavat suoraan oman asunnon, työpaikan tai opiskelupaikan kautta. Samoin toivottiin kertomuksia niiltä, jotka joutuvat työnsä tai asemansa puolesta työskentelemään ilmiön parissa.

Kirjoitusten pituudet vaihtelevat vajaasta yhdestä sivusta useiden kymmenien pituisiin kirjoituksiin. Sisäilmaongelmiin liittyviä kokemuksia kuvattiin myös kuvin ja runoin. Marraskuussa 2014 päättyneeseen keruuseen osallistui 62 kirjoittajaa eri puolilta Suomea, yhteensä 323 sivua. – Kiitämme lämpimästi kaikkia osallistujia!

Sisäilmaongelmat ymmärretään kirjoituksissa yleensä kosteus- ja homeongelmien aiheuttamaksi, mutta kirjoittajissa on myös niitä, jotka käsittelevät muun muassa tupakoinnin tai saasteiden aiheuttamia ongelmia. Myös kuvailun ajanjakso vaihtelee kirjoituksissa suuresti. Jotkut kirjoituksista käsittelevät vain muutaman kuukauden pituista tapahtumasarjaa, kun taas toiset luotaavat sisäilman laatua pitkältäkin ajanjaksolta. Tyypillinen kirjoittaja on nainen, joka oli kohdannut sisäilmaongelman omassa kodissaan tai työpaikallaan. Joukossa on kuitenkin myös miespuolisia kirjoittajia. Enemmistöllä kirjoittajista on omakohtainen kokemus sisäilmaongelmista joko oman sairastumisen tai läheisen sairastumisen kautta. Muutama kirjoituksista käsittelee läheisen tilannetta kuten oman lapsen oireilua sisäilmaongelmaisessa koulussa. Aiheen arkaluonteisuudesta kertonee se, että useat kirjoituksista jätettiin arkistoitavaksi nimettöminä.

Aineiston pohjalta on mahdollista todeta, että sisäilmaongelmat vaikuttavat ihmisten arkielämään laajasti. Vaikka sisäilmaongelman kohdanneiden tarinoissa onkin paljon yhtymäkohtia kuten huoli omasta tai läheisen terveydestä, aineisto myös valottaa kokemusten moninaisuutta. Ei ole olemassa yhtä sisäilmatarinaa. Niitä on yhtä monta kuin niiden kertojaa.

Sisäilmaongelma – näin sen koin -keruun järjestivät Helsingin yliopiston Sisäilmaongelma kokemuksena -tutkimushanke ja SKS. Hankkeessa tutkitaan sisäilmaongelmiin liittyviä kokemuksia ja kerronnan tapoja. Hanketta on tukenut Hengityssairauksien tutkimussäätiö. Osallistujien kesken on arvottu kirjapalkintoja. Vaikka varsinainen keruuaika on umpeutunut, SKS:n arkisto ottaa edelleen vastaan sisäilmaongelmaan liittyviä kertomuksia.

Lisätietoja: tutkijatohtori Eerika Finell (eerika.finell@helsinki.fi)

____________________________________________________________________________________________________

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon