Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Jyrki Liljeroos jatkaa Lääketeollisuus ry:n puheenjohtajana

Lääketeollisuus ry

Jyrki Liljeroos jatkaa Lääketeollisuus ry:n puheenjohtajana

Julkaistu: 28.01.2016 klo 13:40
Julkaisija: Lääketeollisuus ry

Silmälääkkeitä valmistavan Santen Oy:n toimitusjohtaja, kauppaneuvos Jyrki Liljeroos jatkaa Lääketeollisuus ry:n puheenjohtajana vuonna 2016. Lääketeollisuus ry:n hallitus valitsi järjestäytymiskokouksessaan 27.1. ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi GlaxoSmithKline Oy:n toimitusjohtajan Marko Koistilan ja 2. varapuheenjohtajaksi Pfizer Oy:n toimitusjohtajan Päivi Kerkolan.

Lääketeollisuus ry:n puheenjohtajana vuosi sitten aloittanut Jyrki Liljeroos pitää tärkeänä sitä, että potilailla kaikkialla Suomessa on oikeus tarkoituksenmukaiseen lääkehoitoon asuinpaikasta tai sosiaalisesta asemasta riippumatta. Tämän täytyy toteutua sekä avo- että sairaalahoidossa.

Lääketeollisuuden kannalta tämän vuoden merkittävimpiä haasteita ovat Kelan lääkekorvausmenoihin ensi vuodelle tehtävät 134 miljoonan euron leikkaukset.

”Säästöt on valmisteltava huolella ja yhteistyössä eri toimijoiden kesken niin, että järkevä lääkehoito toimii keskeisenä työkaluna säästöjen saavuttamiseksi”, Jyrki Liljeroos sanoo.

Rationaalisella lääkehoidolla tarkoitetaan esimerkiksi hoidon tarpeen arviointia, epätarkoituksenmukaisten tai päällekkäisten lääkehoitojen karsimista ja potilaiden tukemista lääkehoidon toteuttamisessa. Lääketeollisuus ry:n mielestä näillä keinoilla on löydettävissä huomattavia säästöjä Kelan lääkekorvausmenoihin.

Myös SOTE-uudistus on toimialan kannalta keskeinen hanke. Lääketeollisuus ry haluaa parantaa lääketieteellisen tutkimuksen asemaa, ja siitä syytä SOTE-järjestelmälakiin tulee saada kirjaus yliopistojen asemasta ja tutkimusedellytyksistä.

Innovatiivista lääketeollisuutta edustavan Lääketeollisuus ry:n hallitukseen kuuluvat puheenjohtajiston lisäksi Country Division Head Olaf Gerber (Bayer Oy), toimitusjohtaja Titus Gylvin (Roche Oy), toimitusjohtaja Marco Hautalahti (Biogen Finland Oy), toimitusjohtaja Remi Menes (AbbVie Oy), toimitusjohta Vesa Loponen (Oy Swedish Orphan Biovitrum Ab), toimitusjohtaja Marjukka Suomela (Ferring Oy), toimitusjohtaja Ilpo Tolonen (MSD Finland Oy), toimitusjohtaja Antti Viitanen (Novartis Finland Oy) ja maajohtaja Jenni Vuola (Sanofi Pasteur MSD).

Jyrki Liljeroos, puheenjohtaja, Lääketeollisuus ry

puh: 0400 625 770

Lääketeollisuus ry valvoo Suomessa toimivan lääketeollisuuden etuja ja edistää suomalaisten terveyttä tarjoamalla aktiivisesti ratkaisuja terveydenhoidon kehitykseen ja hyvinvointiin.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki