Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Juupajoelta pyydetään selvitystä sosiaali- ja terveydenhuollon hankinnan lainmukaisuudesta

Julkaistu: 26.09.2013 klo 12:23
Julkaisija: Terveyspalvelualan Liitto

Terveyspalvelualan Liitto on pyytänyt Juupajoen kunnalta selvitystä sosiaali- ja terveydenhuollon hankinnan lainmukaisuudesta. Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella on ilmeistä, että Juupajoki on ostamassa palveluita kilpailuttamatta. Hankintalain mukaan kuntien on kilpailutettava hankintansa.

– Kunnalla on oikeus päättää, miten sen järjestämisvastuulla olevat terveyspalvelut tuotetaan. Tuotantotavan valinnan pohjana on aina oltava avoin ja läpinäkyvä vertailu sekä kunnan oman tuotannon että palveluntuottajien kesken, toteaa Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen.

– Kilpailuttamisvelvollisuus on säädetty tukemaan kokonaisuutena parhaan vaihtoehdon valintaa. Kilpailutuksella lisätään päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja siten turvataan veroeurojen vastuullista käyttöä. Pyydämme nyt kunnalta selvitystä siitä, miksi kilpailutusta ei olla järjestämässä, sanoo Hirvonen.

Markkinaoikeus on antanut äskettäin kaksi ratkaisua, jotka koskevat hyvin samantyyppisiä tilanteita kuin Juupajoella on nyt.  Molemmat päätökset käsittelivät sosiaali- ja terveydenhuollon suorahankintoja, joita perusteltiin muun muassa äärimmäisellä kiireellä ja ehdottomalla välttämättömyydellä. Molemmissa tapauksissa kunta oli vedonnut kiireeseen suorahankinnan perusteena, ja markkinaoikeus katsoi, ettei perustetta suorahankinnalle ollut.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Merja Hirvonen, puh. 040 588 0841

Terveyspalvelualan Liitto on yksityistä terveyspalvelualaa edustava työmarkkina- ja elinkeinopoliittinen etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 200 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat laaja-alaisesti yksityisellä terveyspalvelualalla. Liitto seuraa terveyspalvelumarkkinoiden kehitystä ja pyrkii varmistamaan, että kaikilla markkinoilla toimivilla palveluntuottajilla on yhtäläiset toimintaedellytykset.