Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Juha Rehula: Menot kuriin innovatiivisilla hankinnoilla

Tekes tiedottaa

Juha Rehula: Menot kuriin innovatiivisilla hankinnoilla

Julkaistu: 13.11.2015 klo 09:30
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Tekesin seminaari nosti esiin tulevaisuuden terveyspalveluja

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehulan mukaan julkisen sektorin tulee hakea laatua ja kustannustehokkuutta myös innovatiivisten hankintojen kautta. Samalla alan toimijoiden pitää hyödyntää sosiaali- ja terveyspalveluissa piilevä kasvupotentiaali.

Perhe ja peruspalveluministeri Juha Rehulan mukaan julkisella sektorilla on haettava laatua ja kustannustehokkuutta muuttamalla perinteisiä toimintatapoja ja satsaamalla innovatiivisiin ratkaisuihin. Tähän rohkaistaan myös hallitusohjelmassa.

”Hallitusohjelmassa on linjattu tavoitteeksi, että julkisista hankinnoista suunnataan viisi prosenttia innovatiivisiin hankintoihin. Niiden avulla meillä on mahdollisuus saada samalla tai vähemmällä rahalla aiempaa parempaa laatua”, Rehula tähdensi Tekesin Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalvelut -ohjelman tulosseminaarissa Helsingin Messukeskuksessa.

Hän muistutti sosiaali- ja terveyspalveluista löytyvän paljon liiketoiminnan kasvupotentiaalia, jonka myös tänä syksynä päättyvä Tekesin ohjelma on selkeästi osoittanut.

”Emme saa hukata edelläkävijän etuamme, vaan meidän on tartuttava haasteeseen heti”, Rehula kannusti.

Perhe- ja peruspalveluministerin mukaan jokaisen on jatkossa kannettava aiempaa enemmän vastuuta omasta terveydestään. Tässä muutoksessa digitalisaatiolla on iso rooli.

”Sähköisten palveluiden avulla on entistä helpompaa seurata omaa terveyttä ja päästä käsiksi omiin tietoihin. Lisäksi palvelut ovat käytössä kaikkina vuorokaudenaikoina. Tämä tietysti edellyttää, että palveluprosessit ja rakenteet muokataan asiakaslähtöisiksi”, Rehula visioi.

Hyvät kokemukset leviämään

Tekesin Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa -ohjelman johtoryhmän puheenjohtajan, Terveystalon ylilääkäri Juha Tuomisen mukaan terveydenhuollossa hyviksi havaitut käytännöt on saatava leviämään selvästi nykyistä paremmin.

”Meillä on Eksoten ja HUSin kaltaisia onnistuneita esimerkkejä palvelujärjestelmän uudistamisesta. Niistä on osattava ottaa oppia muuallakin”, Tuominen painotti.

Samalla hän tunnusti, että uusia innovaatioita on usein haasteellista istuttaa terveydenhuollon raamibudjetoituun maailmaan. Tulevaisuus tuo kuitenkin haasteita, joita sote-sektorillakaan ei voida välttää.

”Digidisruptio etenee vääjäämättä. Ammattilaistuotteet lähestyvät kuluttajatuotteita ja kuluttajatuotteet ammattilaistuotteita. Lisääntyvä kansalaisvalvonta tulee vähentämään viranomaisvalvontaa”, Tuominen listasi.

Perjantaina 13.11. Helsingin Messukeskuksessa järjestetty Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa -ohjelman tulosseminaari Terveyspalvelut.Nyt! keräsi paikalle noin 200 sote-alan asiantuntijaa. Tekes on rahoittanut vuonna 2008 alkaneesta ja tänä vuonna päättyvästä Innovaatiot sosiaali- ja terveyspalveluissa -ohjelmasta alan tutkimus- ja kehitysprojekteja yhteensä noin 38 miljoonalla eurolla.

Ohjelmapäällikkö Raimo Pakkanen, Tekes
raimo.pakkanen@tekes.fi

Viestintäpäällikkö Pia Mörk
Tekes