Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Jopa ylilääkityksiä osastohoidon jäljiltä

Jopa ylilääkityksiä osastohoidon jäljiltä

Julkaistu: 16.11.2015 klo 10:00
Julkaisija: Suomen Kilpirauhasliitto ry

Suomen Kilpirauhasliitto ja sen jäseninä olevat alueelliset kilpirauhasyhdistykset ovat huolissaan ongelmista, joita kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava joutuu kohtaamaan lääkityksensä toteuttamisessa osastohoidossa. Ongelmat nousivat keskusteluun viikonloppuna kokoontuneilla liiton ja yhdistysten puheenjohtajapäivillä pohjautuen äskettäin valmistuneen aihetta käsitelleen opinnäytetyön johtopäätöksiin.

Sairaanhoitajiksi valmistuvien Diakonia-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden Anni Kärkkäisen ja Ella Valkeapään opinnäytetyön tuloksista selviää, että 55 % tutkimukseen vastanneista 179 henkilöstä ei saanut mahdollisuutta ottaa kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkitystään oikeaan aikaan. Kolmanneksella vastaajista ei ollut mahdollisuutta ottaa kilpirauhaslääkettä eri aikaan sille yhteisvaikutuksellisten lääkkeiden kanssa. Virheellisesti toteutetun lääkehoidon syitä ovat tietämättömyys, potilaan itsemääräämisoikeuden laiminlyönti sekä asenne- tai organisaatiotason ongelmat. Huolestuttavinta on se, että vaikka hoitohenkilökunta tietäisikin lääkkeen imeytymiseen vaikuttavaista seikoista ja potilas huomauttaisi asiasta, ei lääkkeen antoa tästä huolimatta toteuteta aina oikein.

Liiton tiedossa on tapauksia, jossa pitkän sairaalajakson aikana potilaan kilpirauhaslääkitystä on jouduttu nostamaan väärin toteutetun lääkkeen annon vuoksi. Kotiin palattua isomman lääkeannoksen, mutta oikein toteutetun lääkkeen oton seurauksena on ollut ylilääkityksen aiheuttama tyreotoksikoosi. Hoitotasapainon löytyminen uudestaan voi viedä kuukausia.

Liitto ja kilpirauhasyhdistykset vaativat sairaaloita ja hoitopaikkoja kiinnittämään huomiota kilpirauhaslääkityksen toteuttamiseen ja korjaamaan siihen liittyvät virheet. Korjaustoimenpiteet eivät edellytä organisaatiolta tai henkilökunnalta merkittäviä toimenpiteitä. Esimiehet ovat avainasemassa kehitettäessä ja muutettaessa osaston lääkehoitokäytäntöjä.

Lisätietoa antaa

Asta Tirronen, toiminnanjohtaja

Suomen Kilpirauhasliitto ry toimii valtakunnallisena kansanterveys-, potilas- ja edunvalvontajärjestönä, joka edistää kilpirauhassairauksien tunnettavuutta, hoitoa ja tutkimusta sekä kilpirauhassairaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia.

Liitto julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää KILPI-lehteä ja eri kilpirauhassairauksiin liittyviä sairausesitteitä, järjestää kuntoutumiskursseja ja koordinoi valtakunnallisesti vertaistuki- ja vapaaehtoistoimintaa. Liitto tekee yhteistyötä muiden potilas- ja kansanterveysjärjestöjen kanssa osallistuen useisiin sosiaali- ja terveysalan verkostoihin.  Liitolla on koulutettuja kokemustoimijoita, joita voi tilata luennoimaan tai keskustelemaan kilpirauhassairauksista.

Liittoon kuuluu 15 alueellista kilpirauhasyhdistystä, jotka järjestävät toiminta-alueellaan asiantuntijaluentoja ja vertaisryhmätoimintaa sekä osallistuvat erilaisiin tapahtumiin. Liitossa ja sen jäsenjärjestöissä on 10 600 jäsentä.